null Beeld  Esmee Franken. Styling en productie: Sandra Kissels. Haar & make-up: Djolien de Kreij.
Beeld Esmee Franken. Styling en productie: Sandra Kissels. Haar & make-up: Djolien de Kreij.

PREMIUMMode stijlinterview

Mylou Frencken: ‘Ik heb mijn eigen behoeftes vaak verloochend’

De nieuwe voorstelling en cd van zangeres en cabaretière Mylou Frencken (55) heet Meisje en is een poëtische vertelling over de lange, kronkelige weg van meisje naar vrouw. Dat die weg gepaard kan gaan met veel vallen en opstaan, daar weet Mylou alles van.

null Beeld

Deze katoenen rok met A-lijn heeft zakken en wordt gedragen met een gestreept truitje. Erbij rode enkellaarsjes als accentkleur.

Trui € 99,95 (Vanilia), rok € 69,95, laarsjes € 39,95 (Zara).

null Beeld

55 jaar is ze nu, en bij binnenkomst in het huis van Mylou Frencken valt het oog meteen op het boek Ageless van visagist Carmen Zomers. Met haar beautytips voor vijftigplussers kun je eruitzien als een smaakvolle rijpe appel zonder kreukels, al ziet de meisjesachtige Mylou er allesbehalve uit als een rimpelig appeltje. “Dat boek heb ik van Carmen gekregen,” roept ze vanuit de keuken waar ze koffie inschenkt. Moeite met haar leeftijd heeft Mylou niet. Nou ja, niet echt. “Ik vind het af en toe wel confronterend hoor, al zo ver over de vijftig zijn. ­Hoeveel jaar heb ik nog om mooie dingen te maken, vraag ik me dan af. Onzin eigenlijk, want je kunt met mooie dingen maken doorgaan tot je erbij neervalt. ‘Oud’ is eigenlijk iets wat we van ons af moeten schudden.”

Is het niet gewoon zelfcensuur?

“Ja. Het komt misschien ook omdat ik al 25 jaar de zingende barvrouw ben in Met het mes op tafel en zo’n jubileum zet je toch aan het denken. Toen ik begon, was ik voor mijn gevoel nog een meisje, daarna bleef ik een hele tijd min of meer leeftijdsloos. Als ik mijzelf nu op tv voorbij zie komen, denk ik heus niet: wat een oud wijf. Meer: wat een dame. Verdorie, echt wel ouder geworden. Voordeel is weer dat ik een stuk zelfverzekerder ben, meer in mijzelf ingedaald. Vroeger was er zo veel zelfkritiek, zelfhaat bijna. Als ik nu een voorstelling samenstel en blader door wat ik in al die jaren aan materiaal heb geschreven, voel ik me juist heel rijk.”

Wat voor meisje was je?

“Als kleuter was ik een kordaat, spontaan kind dat overal op af stiefelde. Die oervrijheid, die totale onbevangenheid, heb ik al vroeg verloren. Mogelijk omdat er een broertje en een zusje bij kwamen die ook aandacht vroegen en ik voor mijn gevoel een stap naar achteren moest doen. Als je ouder wordt komt er snel schaamte bij ­kijken, een gevoeligheid voor wat anderen van je vinden.”

Je vader was een hippe notaris in Haarlem, je moeder beeldend kunstenares. Ik neem aan dat je uit een milieu komt waarin alle ruimte was voor creatieve uitingen.

“Zeker. Maar het was wel een ‘artistiekerig’ milieu met een bepaald soort losheid, vrij voelde het niet. Mijn vader leed aan een angststoornis. Rond mijn twintigste werd zijn gedrag extremer en ontwikkelde hij een gokverslaving. De modus in ons gezin om ermee om te gaan was weglachen, de draak met elkaar steken. Het verwarrende was dat hij ook een ontzettend leuke vader was.

Toen zijn positie als notaris op een dag in een twijfelachtig daglicht kwam te staan, kwam bij hem de klap in de vorm van een manische depressie. En begrepen wij dat zijn soms merkwaardige gedrag van daarvoor al manische episodes waren geweest. Het was een man die veel ruimte innam en dat is ten koste gegaan van ons allemaal. Ik was als kind door de hele situatie nogal in mijzelf opgesloten geraakt, maar had het geluk dat ik op een montessorischool terechtkwam, waar ik mij creatief kon uiten; ik leefde naar de muzieklessen toe en zong in een koortje. Toen ik op televisie Corrie van Gorp zag ­dansen en zingen in de André van Duin Revue dacht ik: dat is mijn toekomst. Na de middelbare school ben ik naar de Kleinkunstacademie gegaan. Mijn talent was duidelijk; ik schreef graag en maakte mijn eigen liedjes, maar ik had nog geen afgebakend beeld van wat ik uiteindelijk zou worden: een muzikale cabaretière.”

null Beeld

De blazer met stippen heeft iets bredere schouders en wordt gedragen op een chique trackpant met drukknopen langs de zijnaad. Onder de blazer draagt Mylou een ecru body.

Blazer € 89,95, broek € 39,95 (H&M), body € 79,95 (Vanilia).

null Beeld

De stijl van MYLOU

Favoriete kleuren “Vrolijke kleuren zoals fuchsia­roze, geel, rood en oranje.”

Merken “Niet echt, ik scharrel mijn kleding zo’n beetje overal vandaan. Al ben ik de laatste tijd wel fan geworden van het merk Caroline Biss.”

Typische Mylou-outfit “Romantisch en stoer ­tegelijkertijd. En kleurig!”

Lievelingsparfum “White linen van Estée Lauder. Ik houd van fris.”

Sparen voor een duur item? “Ik spaar vooral ­argumenten om die dure jas toch te kopen.”

Favoriete shopstad “Ik ben wel een beetje shopverslaafd, en hier in Haarlem is het heel goed winkelen. Ik vind het ’t fijnst om in vintage zaken te kijken, omdat ik het nooit leuk vind om in winkels veel van hetzelfde op een rijtje te zien hangen.”

Nooit aantrekken “Een grijze of beige trui. Te saai en voor mij staat het symbool voor dat moedeloze ‘laat maar gaan’.”

Sieradentype? “Ja, heel erg. Ik houd vooral van oorbellen. Privé ben ik vooral met kettingen wat soberder geworden omdat ik als bardame bij Met het mes op tafel helemaal over de top ga.”

Huidverzorging “Daar ben ik niet erg mee bezig en ik geloof er ook niet zo in. Ik smeer wel, maar merkvast ben ik niet. Iets in mijn verzet zich tegen cosmeticawinkels. Geen geduld voor. Dat zal ik wel van mijn nuchtere Groningse moeder hebben.”

null Beeld

Het goudkleurige pak, ­bestaande uit een double-breasted blazer en bandplooibroek, wordt gecombineerd met een blouse met ­afneembare verenmanchetten. De sneakers zorgen voor een eigenzinnig accent.

Double-breasted blazer € 189, bandplooibroek € 149,99 (Josh V), blouse € 79,95 (Zara), sneakers € 125 (Veja via Vanilia).

null Beeld
null Beeld

Deze ecru blouse heeft grote pofmouwen met borduursels. Hij wordt gedragen op een zwarte satijnen broek. Erbij opvallende oorbellen en een ring met slak en parel.

Blouse € 109 (Summum), broek 49,95 (H&M), oorbellen € 40, ring € 32,50 (Ellen Beekmans).

null Beeld

Was het liefdespad van meisje naar vrouw ook kronkelig?

“Helaas wel. Op de Kleinkunstacademie werd ik verliefd op de artistiek leider. We kregen een relatie. Het moest allemaal in het geheim, waardoor ik mijzelf superkwetsbaar maakte. Het klopte door de scheve machtsverhouding natuurlijk van geen kant, want hij was ook een van de mensen die mij moest beoordelen. Ik was trouwens niet de enige, er waren voor zover bekend minstens zes andere leerlingen met wie hij iets begonnen was.

Dat kwam uit toen Karin Bloemen, die docent was op de academie, naar de schoolleiding stapte om het seksueel overschrijdende gedrag van de artistiek leider aan de kaak te stellen. De Volkskrant heeft het verhaal opgepikt en ik was een van de vrouwen die zich in het stuk duidelijk uitspraken. Mijn behoefte aan ‘een oudere, wijze man die mij zou leiden’ zal ongetwijfeld iets met mijn vader te maken hebben gehad. Na het laatste jaar op de academie, die ik als de hel heb ervaren, ontmoette ik Bert.” (cabaretier en regisseur Bert Klunder, red.)

null Beeld

Weer een oudere wijze man

“Maar totaal anders. Absoluut geen versierder eerste klas. Ik voelde mij bij Bert heel veilig, hij was iemand om je achter te verschuilen. Een idiote, originele gek met wie je vreselijk kon lachen. Het klikte heel erg tussen ons. Bert regisseerde mijn afstudeervoorstelling en zei: ‘Je moet hiermee naar het Camaretten Festival, dat win je makkelijk.’ Helaas voor mij deed een andere nieuweling, Hans Teeuwen, ook mee, en werd ik tweede. De Persoonlijkheidsprijs won ik wel. Maar geloven in mijzelf deed ik nog steeds niet. Daar ging grappig genoeg mijn programma ook over: een meisje met rare liedjes dat amper het podium op durfde. Vervolgens zijn Bert en ik samen met een programma het toneel op gegaan, we trouwden en zo werden wij zowel privé als op het toneel een duo. Dat werkte een paar jaar heel goed, maar ik voelde mij steeds meer gevangen in het personage van het wiebelige, kwetsbare meisje dat ik moest uitbeelden. Dat was ik niet meer.”

“Ik was bijna dertig en wilde dolgraag een kind. Bert vond het doodeng, maar toch werd 25 jaar geleden dochter Madelief geboren en verdween ik letterlijk een hele tijd van het toneel. Ik wilde moeder zijn, maar die overgang was heftig, omdat ik mij vaak alleen voelde staan. Bert had het druk met zijn ­solocarrière en regisseerde daarnaast de voorstellingen van Brigitte Kaandorp en ­Jeroen van Merwijk. Een wereld waar ik voor mijn gevoel niet meer bij hoorde. Zelf eens thuis bij de baby blijven was niets voor Bert, hij was daarin enorm traditioneel en had een afkeer van burgerlijkheid. Als het bijvoorbeeld op zondag prachtig weer was om te wandelen wilde hij niet mee, want ‘dat was truttig.’

Toch was Madelief zijn alles en toen ze wat ouder werd, werden zij een soort twee-eenheid waar ik nog amper tussenkwam. In die tijd begon ik al hier en daar weer op te treden. En toen, in 2006, ging Bert dood. Plotseling, aan een zware hersenbloeding. Vanaf dat moment stond ik er met Madelief, die toen tien was, alleen voor. Er gebeurde zo veel in die tijd. Bert was dood, een halfjaar later stierf zijn moeder, een klein jaar later mijn vader en drie maanden daarna de dierbare zus van mijn moeder. Ik had ons huis in Alkmaar verkocht en een mooi huis in Haarlem gevonden. Het was een heel heftige tijd, maar gek genoeg had ik juist veel energie. Ik maakte de voorstelling Alles prachtig II, waarin ik letterlijk vorm had gegeven aan wat er was gebeurd.”

null Beeld

Het knalrode deux-pièces is op het eerste gezicht heel klassiek, maar met een ­gestreept T-shirt eronder en sandalen met plateauhak staat het wat nonchalanter.

Jasje € 229,95, rokje, € 119,95 ­(Vanilia), gestreept truitje € 109 (Summum), sandalen € 59,95 (Zara).

null Beeld

Kwam je eigenlijk wel aan rouwen toe?

“Nee. Bert en ik hebben het niet altijd makkelijk gehad. We hielden veel van elkaar, maar hij was een zeer sterke persoonlijkheid, waardoor ik mijn eigen behoeftes vaak verloochende. Elk gesprek dat over onze moeilijkheden ging, eindigde hij standaard met de zin: ‘Ach Mylou, we zien het wel.’ En toen ging hij dood. En ging ik wat ik bij hem had gemist een periode heel erg bij anderen zoeken. Ik stortte me in ongelukkig liefdes en kreeg daar telkens vreselijk verdriet van. Madelief verweet mij: ‘Ik heb je nooit zo om papa zien huilen.’ Misschien was mijn zoeken een vlucht, een reactie op het feit dat ik niet meer werd overvleugeld. Het was enerzijds bevrijdend, maar ook ontzettend moeilijk. Opeens moest ik alles zelf beslissen, ook met betrekking tot de opvoeding van Madelief. Vakanties, geld, mag Madelief een iPhone ja of nee? Maar ik ging door, ik moest wel.

Het was veel drama, therapie en tranen in die tijd. Dat zal voor Madelief niet makkelijk zijn geweest. Na nog een paar moeilijke, onveilige liefdes, zei een vriendin: ‘Jij gaat nu niet weer in een depressie wegzakken. Je spreekt gewoon de eerste leuke man aan die je tegenkomt.’ Dat heb ik gedaan. Op een avond zag ik op station Haarlem Frénk (journalist Frénk van der Linden, red.) staan. Ik wist wie hij was, ik had toevallig als voorbereiding op de De RouwRevue die ik aan het schrijven was, net zijn boek Geloof, dood & liefde gelezen. Ik vertelde hem hoe prachtig ik dat boek vond en in de trein praatten we verder. Ik vond hem meteen leuk, maar hij was getrouwd, al woonde hij niet samen. Het gevoel dat het tussen ons toch zou gebeuren heb ik vreemd genoeg van het begin af aan gehad. En zo ging het. In 2018 zijn we getrouwd.”

null Beeld

Met deze pailletten-blouse trek je de aandacht. Leuk voor een ­feestje, maar ook mooi op bijvoorbeeld een zwarte jeans met enkellaarsjes ­eronder.

Broek € 199,95 (Raffaello Rossi), blouse € 49,95, enkellaarsjes € 39,95 (Zara).

null Beeld

Waarom werkt het tussen jullie wel?

“Door het veilige gevoel dat we bij elkaar hebben. We kunnen allebei voor dat stukje zorgen dat de ander nodig heeft. Dat is voor Frénk geborgenheid, eindelijk dat gezellige huis waar hij telkens naar terug wil. Voor mij is het belangrijk dat ik bij hem af en toe de irritante kleuter mag zijn die denkt dat ze niks kan. Frénk pikt snel op wat er echt aan de hand is. Dat vind ik fijn, want ik kan er zelf soms zo moeilijk bij. Het is heerlijk dat er iemand is bij wie ik terechtkan met mijn muizenissen. Dat er iemand is die geregeld zegt: ‘We gaan er even uit, we nemen even afstand van alles.’”

null Beeld

De wollen geruite broek is een echte eyecatcher en staat heel mooi in ­combinatie met de wijde blouse van krinkelstof. De brede ceintuur benadrukt Mylous slanke taille.

Broek € 39,95 (Zara), blouse € 229 (Malene Birger via Zalando), ceintuur € 39,95 (Zara).

null Beeld

De kronkelige weg is nu wel afgelegd?

(knikt) “Toen ik na de dood van Bert en de nodige therapie nog zo wiebelig en verdrietig was, kon ik hevig verlangen dat het in mijzelf, in mijn buik, rustig zou worden. Niet de hele tijd zo leeg, en op zoek en zo snel uit het veld geslagen. Die rust is er nu wel. Ik ben onlangs hier in Haarlem met een stel andere vrouwen zelfs een eigen theater – De liefde – begonnen. Misschien denk je: wat haal je je allemaal op je hals? Maar het kan omdat Frénk en ik het met z’n tweeën goed hebben. De basis is goed. En dat is een enorme rijkdom.”

Kijk voor speeldata Meisje op myloufrencken.nl. Kijk ook eens op theaterdeliefde.nl.

Heleen Spanjaard Esmee Franken. Styling en productie: Sandra Kissels. Haar & make-up: Djolien de Kreij.

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden