Mode

Vijf tips om een miskoop te voorkomen

miskoop.jpg

In de winkel zaten ze écht lekker, die veel te hoge hakken. Maar eenmaal thuis… Miskoop! Journalist Heleen Spanjaard kan erover meepraten en zoekt uit hoe ze het kan voorkomen.

In mijn kledingkast hangt een krankzinnige knalgeel gebloemde, voile maxi-jurk. Krankzinnig in de zin van: hoezo en vooral wáár zou ik ooit als een hysterische kruising tussen Pino en een
benzinepompboeket willen verschijnen? Maar terugsturen? Ho maar. Sterker nog: ik knipte blijmoedig het kaartje eraf, terwijl ik op dat moment al wist dat dit een raszuivere miskoop was. Ja,
van online shoppen kan een mens ontoerekeningsvatbaar worden. Denk je opeens dat je een beeldig elfje bent met maatje nul. Of dat dat bikerjack met studs helemaal niet sneu staat bij je
middelbare leeftijd. Stoppen dus! Houd je verstand erbij met deze vijf tips.

  1. Koel eerst even af
    Internet is de ultieme verleiding. Eén muisklik en het is van jou! Stel, je bent weg van een jurk. Je hart begint sneller te kloppen. Het enige wat je nog denkt, is: van mij! Rustig maar. Stop de jurk in je virtuele mandje. Maar… ga niet naar afrekenen, klik de site weg en wacht een dag. Kijk dan weer in je mandje. Is dat jurkje nog even begeerlijk als gisteren? Of is het
    ‘meer van hetzelfde’ omdat je daar kennelijk op valt? Laat de koop-adrenalinerush rustig zakken voordat je op bestellen klikt. Extra bonus: je mandje leegmaken geeft een beter gevoel dan de bestelknop aanklikken.
  2. Wees eerlijk over jezelf
    Kleding op internet wordt geshowd door piepjonge modellen met maatje nul en nauwelijks rondingen. Op zo’n lichaam staat alles mooi. Omdat je dat beeld onbewust op jezelf projecteert, denk je al snel dat dat ragfijne truitje of sexy kokerrokje jou net zo spectaculair zal staan. Mis. Ragfijn en loeistrak geeft juist elke extra vetcel bruut aan de buitenwereld prijs. De meeste
    Nederlandse vrouwen hebben nu eenmaal geen elfenlijfje, maar maat 40-42 of meer. Een nuchtere blik op je eigen lichaamstype en gewicht voorkomt miskopen. Vraag bij twijfel aan man, zus of vriendin wat zij je echt goed vinden staan.
  3. Controleer je maat
    Wat zou het toch fijn zijn als maat L of maat 40 bij elk merk hetzelfde valt. Maar uniformiteit is ver te zoeken. Het Nederlandse merk Vanilia bijvoorbeeld, heeft een realistische maatvoering, terwijl bij het eveneens Nederlandse Didi een M voor een ruime L kan doorgaan. De kleding van Zara valt vrijwel altijd klein, terwijl de maten van het eveneens Spaanse merk
    Mango ruimer zijn gesneden. Geen nood: daar is de matentabel voor. Je weet wel, dat handige ding op de site dat je snel wegklikt. Even met de centimeter naar de badkamer om borst, taille en buik op te meten en te noteren. Kleine moeite. En zolang de Fitbot (een virtuele robotpaspop) bij webshops nog een zeldzaam verschijnsel is, voorkomt de matentabel menig miskoop.
  4. Kan ik het ruilen?
    De kans op een webshopmiskoop is veel groter dan in een fysieke winkel. Logisch, want je ziet alleen een plaatje. Let daarom goed op aantrekkelijke ruilcondities. Als je een flinke stapel moet retourneren waarvan de kosten voor jouw rekening zijn, kan dat aardig oplopen. Dat merkte ik zelf toen ik te kleine schoenen naar Tel Aviv terugstuurde. Check en dubbelcheck,
    zeker nu de Chinese webshops in opkomst zijn.
  5. Lees de reviews.
    ‘Een Koreaanse webshop?’ vroeg ik laatst verbijsterd aan vriendin Doris, die vertelde daar een leuke jurk te hebben gezien. Nieuwsgierig geworden googelde ik de naam + ‘reviews’ (beoordelingen) en stuitte op een heleboel boze klanten. Reden genoeg om daar niets te bestellen, zou je denken. Maar verblind door kooplust bestelde Doris de jurk toch. Weken later belde de postbode aan en bleek dat er voor deze zending niet alleen invoerrechten moesten worden betaald, maar ook dat haar droomjurk een vormeloze lap stof was ter grootte van een streekbus. Terug met dat ding! Maar waar was het retouradres nou? Dat stond dus nergens vermeld. ‘Belachelijk!’ brieste ze kwaad. Hallo vriendin, bij de reviews werd daar dan ook flink over geklaagd! Had ze dus kunnen weten. Gewoon op Google de naam intikken van een webshop + ‘reviews’ (of ‘klachten’ of ‘ervaringen’) en binnen een minuut weet je genoeg.

Dit is een gedeelte uit het artikel afkomstig uit Margriet 2017-12. Je kunt deze editie nabestellen via Tijdschrift365.nl. Je kunt het artikel ook lezen via Blendle.

Tekst | Heleen Spanjaard
Foto | Sanoma Media Assets Delivery

Ook interessant om te lezen

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op Margriet.nl/nieuwsbrief

Ook interessant