Melk in je koffie? Dan kun je het beste deze soort gebruiken Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Melk in je koffie? Dan kun je het beste deze soort gebruiken

Wat houden we ervan: een lekker kopje koffie. En zo’n bakkie is op veel verschillende manieren te drinken. In dit artikel nemen we verschillende soorten melk onder de loep. Want welke melk kun je het beste gebruiken in je koffie?

Van magere tot halfvolle of volle melk, koffiemelk en alle plantaardige varianten. Dít is de beste keuze.

Halfvolle en magere melk in je koffie

Volgens het Voedingscentrum zijn halfvolle en magere melk goed voor je gezondheid. Zo bevat het eiwit, is het een bron van vitamine B2, B12 en calcium. Het drinken van melk zorgt voor een kleiner risico op bijvoorbeeld darmkanker en botontkalking. Daarnaast krijg je bij halfvolle en magere melk minder verzadigde vetten binnen dan bij volle melk.

Koffiemelk

Naast ‘gewone’ koemelk kun je ook kiezen om koffiemelk te gebruiken. Koffiemelk is melk waar water uit is gehaald. Hierdoor is het vetpercentage hoger, bevat het meer suiker en is koffiemelk dikker dan gewone melk. De meeste koffiemelk is dan ook niet meegenomen in de Schijf van Vijf. Wil je deze melk toch graag drinken in je koffie? Dan kun je het beste kiezen voor magere of light-variant.

Lees ook: Een espresso of zwarte koffie? Dit zegt je koffievoorkeur over je

Plantaardige ‘melk’ in je koffie

Naast dierlijke melkproducten zijn ook melkvervangers, zoals sojamelk, havermelk en amandelmelk erg polulair. Officieel mogen we deze producten geen ‘melk’ heten, omdat het geen dierlijk product is. Daarnaast zit er veel verschil tussen plantaardige en dierlijke melk. We zetten er drie op een rij:

Sojadrink

De beste zuivelvervanger is sojadrink, omdat het qua voedingswaarde het meest lijkt op halfvolle melk. Er zitten bijvoorbeeld evenveel eiwitten en kilocalorieën in en er wordt vaak nog calcium, vitamine B2 en B12 aan toegevoegd.

Amandeldrink

In amandeldrink zitten meer vezels, minder suikers en het bevat minder verzadigd vet dan in halfvolle melk. Wel bevat het bijna geen eiwitten. Wanneer je wil kiezen voor weinig suikers, dan is ongezoete amandeldrink een goede optie. Dit bevat namelijk de minste suikers en daarmee de minste energie van alle plantaardige melkvervangers.

Lees ook: Soja-, amandel-, kokos-, en haveryoghurt: hoe gezond is plantaardige yoghurt?

Haverdrink

Haverdrink is rijk aan vezels: per glas krijg je ongeveer anderhalve gram vezels binnen. Die vezels zijn onder andere goed voor je spijsvertering en het cholesterolgehalte. Om hier effect van te merken moet je wel meerdere glazen per dag drinken, dus het scheutje in je koffie zal daar niet voor gaan zorgen. Aan haverdrink wordt vaak calcium, vitamine B12 en vitamine D toegevoegd, maar niet zoveel als je binnen zou krijgen met melk. Daarnaast bevat het niet veel eiwit.

Naast deze melkvervangers bestaat er ook nog kokosdrink, rijstdrink en hazelnootdrink. Maar deze dranken zijn wat betreft voedingswaarden minder goede vervangers voor gewone melk.

De lekkerste cappuccino maak je met...

Dan nog een tip voor de liefhebbers van opgeschuimde melk in koffie. Want hoewel volle melk het beste resultaat geeft, is het niet de gezondste optie. Gelukkig is er een goed alternatief met hetzelfde resultaat als opgeschuimde volle melk, namelijk haverdrink. Webwinkel Coolblue deed onderzoek en merkte dat deze plantaardige melk zorgt voor dik en stevig schuim met weinig bellen. Het geeft een goede hoeveelheid schuim en de smaak is vol, romig en zoet, net als bij volle melk. Dus ben je fan van een lekkere cappuccino, dan is haverdrink de beste vervanger van volle melk, gevolgd door sojamelk en amandelmelk.

Bron | Voedingscentrum, consumentenbond, maxvandaag, Coolblue

Lisa MancheGetty Images
Meer over

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden