Gedragsbioloog Patrick MAFS Beeld Tom Cornelissen
Beeld Tom Cornelissen

PREMIUM

MAFS-expert Patrick over Martijn en Nicole: ‘Beiden willen graag op de voorgrond staan’

We zitten weer massaal aan de buis gekluisterd voor het nieuwe seizoen van Married at First Sight. Dit seizoen springt er één koppel uit: Martijn en Nicole. Veel kijkers vragen zich af: waar gaat het mis? We vroegen het aan MAFS Patrick van Veen.

Martijn en Nicole zijn een van de koppels. Waar de huwelijksdag een groot succes was, gaat het tijdens de huwelijksreis behoorlijk mis. “Toen we de match toelichtten aan Carlo zei ik al: deze match kan knallen in twee richtingen. Het kan knallen door de enorme aantrekking, maar ook doordat ze heel erg gaan botsen. De inschatting was dat het vooral zou knallen door de aantrekking, maar dat is niet gebeurd.”

Een risicovolle maar gouden match

Toch scoren Martijn en Nicole op alle vlakken van het proces tijdens het matchen hoog, waardoor ze volgens gedragsbioloog Patrick een goede match zijn. “Als eerste keken we naar de levensfase. Ze hebben allebei hun leven op orde. Vervolgens keken we naar het karakter en de persoonlijkheid. Martijn en Nicole zijn allebei extravert en outgoing. Ze willen beiden graag in de kijker staan. Dit is goed, want als de een dat bijvoorbeeld niet zou hebben, kan dat een irritatiepunt worden. Aan de andere kant kan het ook een risicofactor zijn: Ga je elkaar niet overstemmen? Zijn ze niet te extravert? Kunnen ze elkaar daar hebben? Wij denken van wel.”

Ook qua interesses hebben Nicole en Martijn raakvlakken, stelt Patrick. “Beiden houden ze van een festival. Hier geldt hetzelfde: als de een er wel van houdt en de ander niet, kan het zijn dat je elkaar daarop gaat ontlopen. Verder is Martijn redelijk ijdel. Dan is de vraag: is er iemand die hem aankan? We denken dat Nicole dat kan, maar er zitten ook risicofactoren aan. Al met al hebben ze zo veel raakvlakken, dat je bijna wel kunt zeggen dat dit een gouden match is.”

Niet naar elkaar luisteren

Toch gaat het mis. Volgens Patrick ligt dit aan een aantal factoren. “Beiden willen ze graag op de voorgrond staan. We hadden verwacht dat ze daar samen een oplossing voor zouden vinden, maar dat is niet gebeurd. Ze spreken ook heel veel over wat ze zélf willen. Nicole vertelt bijvoorbeeld wat zij belangrijk vindt, maar Martijn luistert daar vervolgens niet naar. Hij gaat daar overheen en vertelt wat hij belangrijk vindt. Er wordt niet naar elkaar geluisterd. Dit is ook frustrerend als je daar als expert bovenop zit. Je moet ze voortdurend bijsturen: luister en kijk naar de ander en vind er niet meteen iets van.”

Cameraploeg op je neus

Na een verhitte discussie in de auto trok Nicole op een ‘veilig punt’ aan de handrem. Wat er precies gebeurde, werd niet gefilmd. “We maken geen Big Brother. Het is soms goed om de koppels de ruimte te geven zonder de camera’s. Je gaat trouwen en vanaf het moment dat je wakker wordt op de huwelijksdag, staan er camera’s op je neus. Vervolgens is de huwelijksnacht heel kort en moet je alweer vroeg uit de veren om naar Schiphol te gaan. De huwelijksreis is intensief.”

Na de explosie tijdens de autorit tussen Martijn en Nicole is daarom ook tegen hen gezegd: Neem een middag vrij en doe iets voor jezelf zonder de aanwezigheid van camera’s. Zorg ervoor dat je voor jezelf de rust krijgt. Die spanning en het voortdurend iets moeten doen in het bijzijn van de camera’s heeft namelijk ook een groot effect op je relatie.

Reactie van familie en vrienden

Ook families van de deelnemers hebben een groot effect op het liefdesexperiment. “De families zijn voor ons het eerste signaal: wat vinden zij ervan? De non-verbale communicatie is hierbij erg belangrijk. Mensen zijn vaak verbaal aardig, maar aan het gefluister en de kleine kuchjes kun je vaak merken hoe ze erover denken.”

Bij Martijn en Nicole ontstond een hele positieve dynamiek. “Mensen kenden elkaar. Er was iets bijzonders aan de hand. Vrienden hadden in beide vakken kunnen zitten. Er was sprake van een positieve dynamiek tussen beide families. De kinderen van Martijn genoten ervan, vrienden en familie ook. Er was ook een feest in de trouwzaal. Hierdoor merk je: we zitten naar een match te kijken.”

Deze positieve dynamiek zagen we niet terug bij alle koppels, stelt Patrick. “Bij de bruiloft van Remco en Paula voel je wel spanning, zowel bij henzelf als bij de families. De achterban van Remco was positief en in feeststemming, maar bij Paula was dat anders. De vriendinnen van Paula zeiden bijvoorbeeld toen Remco kwam binnenlopen: ‘Als hij haar maar aankan’.”

Vragenvuur

De moeder van Paula had behoorlijk veel invloed. “De moeder van Paula is gewoon een typetje en dat moet je natuurlijk niet te serieus nemen. Alleen heeft dat wel invloed op de dynamiek. Remco staat daar in een kamer als kersverse echtgenoot en dan komt er een familielid van je aanstaande, van wie je hoopt dat ze je geruststelt. Zij opent daarentegen het vragenvuur. Hij weet niet hoe serieus hij haar moet nemen, omdat hij haar niet kent. Dat maakt het lastig. Hij vat de vragen wel goed op, maar het levert wel een soort spanning op die niet goed is. Met zo’n vragenvuur levert ze geen positieve bijdrage.”

De impact van social media

Veel kijkers delen tegenwoordig hun mening over de deelnemers op social media. Patrick had niet verwacht dat deze nieuwe ontwikkeling zo groots zou zijn. “Ik was vorig jaar verbaasd hoe groot de rol van social media nu is. Ze worden er bijna ingezogen. Dat zie je nu ook bij de succeskoppels van vorig jaar, zoals een Rowan en Astleigh. Ze zijn er nog steeds mee bezig. We merken nu vooral één ding en daar ben ik als expert niet heel blij mee. Er komen meer mensen voorbij die vooral bezig zijn met het feit dat ze BN’er willen worden. We focussen daarom steeds meer op de motivatie van de deelnemers tijdens de testdagen. Dat is voor ons een belangrijk gegeven.”

Sanne van de WeteringTom Cornelissen

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden