Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Instagram Lifestyle

Last van spierpijn na een stevige sportles? Dít kun je het beste eten

dit-kun-je-het-beste-eten-als-je-last-hebt-van-spierpijn.jpg

Spierpijn kun je helaas nooit helemaal voorkomen. Het is stiekem wel lekker, spierpijn na het sporten. Je weet in ieder geval dat je je best hebt gedaan. Als je erg veel last hebt van spierpijn is er gelukkig een manier om het te verlichten: eten!

Een aantal etenswaren – die je waarschijnlijk al in huis hebt – kunnen de spierpijn verlichten.

Bananen eten bij spierpijn

Als je fanatiek hebt gesport, heeft je lichaam baat bij vitaminen. Bananen bevatten onder meer vitamine B en E, wat van belang is voor een optimale werking van je spieren én het verminderen van spierpijn. Daarnaast zijn ze ook rijk aan magnesium, een stof die helpt bij de vorming en het functioneren van spieren.

Kwark

De eiwitten in kwark leveren aminozuren die helpen met de spieropbouw. Zeker wanneer je erg last hebt van spierpijn zijn je spieren beschadigd, waardoor nieuwe spierbouw belangrijk is. Een gouden combinatie is een bakje kwark met banaan: boordevol eiwitten en de juiste vitaminen.

Amandelen

Amandelen zijn rijk aan magnesium en gezonde omega 3-vetzuren. Deze gezonde vetten spelen een belangrijke rol bij het remmen van ontstekingsreacties. Één handje per dag zou al helpen tegen de spierpijn.

Lees ook
Stretchen na het sporten: goed idee of juist niet?

Koffie

Wanneer je koffie drinkt voor het sporten, blijken je prestaties aanzienlijk beter te zijn dan wanneer je iets anders drinkt. Een kop koffie geeft je een energieboost en zorgt er daarnaast ook voor dat je minder last krijgt van je spieren. Goed nieuws dus voor koffieliefhebbers!

Gember

Gember heeft ontzettend veel gezondheidsvoordelen. De voedingsstoffen die in gember zitten – kalium, magnesium, fosfor, ijzer en calcium – helpen tegen spierpijn. Dít is hoe je de perfecte gemberthee maakt.

Rode paprika

Rode groenten verwarmen je lichaam en beschermen je cellen. Vooral rode paprika’s zijn erg effectief. Deze groente zit vol vitamine C en beschermt je lichaam bij schade aan de cellen. Als je last hebt van spierpijn, kun je gerust een paprika snacken.

Sportlesje op de planning? Gelukkig weet jij wat te doen bij spierpijn.

Bron | Voedingscentrum, ELLE Eten
Beeld | Getty Images

Margriet Podcast Onder Artikelbeeld

Nieuw op Margriet.nl: ‘Mijn verhaal’ de podcast. In deze indrukwekkende tiendelige podcastserie gaan we in gesprek met vrouwen met een bijzonder verhaal. Gesprekken over verlies, bijzondere liefdes en eindelijk jezelf kunnen zijn. Beluister vanaf 19 mei iedere woensdag een nieuwe aflevering op Margriet.nl/podcast.

Ook interessant