Hoge kortingen supermarkt Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Kortingen in supermarkt lopen hoog op: dit wil je erover weten

Vrijwel alle producten zijn het afgelopen jaar in prijs gestegen, maar supermarkten komen ook met veel kortingen. En deze kunnen soms hoog oplopen, volgens de Consumentengids.

Vooral kortingen met A-merken komen veel voor. Dit zijn producten met een grote naamsbekendheid, zoals Calvé pindakaas en Ariel wasmiddel. Deze producten zijn het afgelopen jaar ook het meest in prijs gestegen.

Hoge kortingen

Aanbiedingen kunnen oplopen tot wel 75 procent op de originele prijs. De gemiddelde korting liep in de afgelopen vijf jaar op van 31 naar 35 procent. Als je op zoek gaat naar A-merken met korting, is het vooral goed om een kijkje te nemen bij de schoonmaakmiddelen. Daar vind je volgens de Consumentengids altijd wel een aanbieding met korting. Denk hierbij aan Glorix (gemiddelde korting: 65 procent), Witte Reus (58 procent) en Edet (53 procent). Maar ook Fuze Tea (49 procent), Knorr (47 procent) en Pringles (47 procent) gaan vaak voor veel minder over de toonbank.

Gevecht om de laagste prijzen

Paul Moers, supermarktkenner, vertelt aan het AD dat de hoge kortingen een logische ontwikkeling zijn in de supermarktwereld. “De prijzen nemen alleen maar toe en supermarkten gaan ver om ervoor te zorgen dat klanten binnen blijven en niet naar de concurrent gaan. De enige manier om dat voor elkaar te krijgen is met aanbiedingen.”

Supermarkten gaan volgens Moers al jarenlang het gevecht met elkaar aan voor de laagste prijzen in de supermarkt. “De race tot de bodem is al jaren geleden begonnen. Aanbiedingen zijn de heroïne van de supermarkten. Zij zijn er helemaal verslaafd aan geraakt. En ze kunnen niet meer terug.”

Ongezonde ontwikkeling

Norman Buysse van marktonderzoeker Growth from Knowlegde (GfK) vertelt aan het AD dat hij het een ongezonde ontwikkeling vindt. “Gezien de prijsstijgingen is het sturen op of bewaken van de marge belangrijk, zowel voor fabrikanten als supermarkten. Kortingen zetten de marge nog verder onder druk, dat is onwenselijk.”

Toch ziet GfK deze ontwikkeling nog niet terug in de eigen onderzoeken, want daar is nog geen informatie over. In 2022 was de promotiedruk, deel van de omzet dat afkomstig is van aanbiedingen, gemiddeld zo’n 22 procent, stelt Buysse. Dat is vergelijkbaar met 2021.

Sanne van de WeteringGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden