Lifestyle

Liever geen koemelk? Dit zijn de lekkerste plantaardige alternatieven

geen-koemelk-dit-zijn-de-lekkerste-plantaardige-alternatieven.jpg

Heb je een koemelkallergie, ben je intolerant of ben je veganist? Dan is er tegenwoordig gelukkig genoeg keus tussen allerlei plantaardige alternatieven. Maar wat zijn de gezondste alternatieven voor koemelk, en welke zijn het lekkerst?

Wij zetten de 5 beste alternatieven voor koemelk op een rij.

Havermelk

In de meeste restaurants en koffiebarretjes kun je tegenwoordig havermelk krijgen. Het is de afgelopen tijd steeds populairder geworden, en dat is niet zonder reden: havermelk is ietwat zoetig van smaak en schuimt goed. Havermelk bevat mangaan, kalium, fosfor, vitamine B, vitamine A en E, en een overvloed aan fotochemicaliën. Minpuntje: er zit weinig calcium en eiwit in. Voor mensen met een glutenallergie is er ook een 100 procent glutenvrije havermelk in de winkelschappen te vinden.

Sojamelk

Hetzelfde geldt voor sojamelk. Ook dit kun je meestal overal wel bestellen en is erg lekker door de koffie. Zoals de naam al doet vermoeden, wordt deze variant op koemelk gemaakt van sojabonen. De structuur van sojamelk is romig en dik, en ook deze variant schuimt goed. Sojabonen zijn van nature een grote bron van eiwitten, en de melk ervan is vetarm en bevat relatief weinig calorieën. Minpuntje: de van nature aanwezige fyto-oestrogenen in de sojamelk kúnnen bij veel nuttigen invloed hebben op je hormoonhuishouding.

Amandelmelk

Laag in calorieën, nootachtig van smaak, ietwat zoetig en qua structuur ongeveer hetzelfde als koemelk: amandelmelk is ook een zeer goed alternatief. Het is gemaakt van amandelen en er zitten heel veel vitaminen en mineralen in. Minpuntje: als je allergosch bent voor noten kun je deze melksoort niet drinken. Ook zit er relatief veel vet in amandelmelk ten opzichte van andere plantaardige melkdranken.

Kokosmelk

Een ding moet zeker zijn wanneer je een drankje op basis van kokosmelk bestelt: je moet gék zijn op de smaak van kokos. Want sterk van smaak is deze melkvariant zeker. Het wordt gemaakt van het vruchtvlees van de kokosnoot en is heerlijk romig. Het van nature aanwezige vetzuur aura acid is goed voor het op gang houden van je stofwisseling en zou zelfs de vetverbranding kunnen stimuleren. Toch zit er ook een minpuntje aan: het bevat veel minder calcium, eiwitten en vitamine D dan koemelk.

Rijstemelk

Tot slot: rijstemelk. Deze plantaardige melk wordt gemaakt van rijst en is van nature érg zoet van smaak. De melk is een stuk minder romig en veel dunner dan koemelk, dus je zult misschien even moeten wennen. De melk is hoog in koolhydraten, omdat het natuurlijk gemaakt wordt van rijst. Maar rijstemelk is juist weer wel laag in vet, bevat veel vitamine B6, ijzer, koper, selenium en magnesium. Nog een klein minpuntje: ook in deze plantaardige variant zit weinig eiwit.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Bedrock
Beeld | iStock

Ook interessant