Met deze 7 dingen maak je óók het knuffelhormoon aan | Margriet
Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Instagram Lifestyle

Met deze 7 dingen maak je óók het knuffelhormoon aan

met-deze-7-dingen-maak-je-ook-het-knuffelhormoon-aan.jpg

Veel van ons zijn dol op knuffelen. Wist je dat dat komt omdat je dan het knuffelhormoon oxytocine aanmaakt? Helaas zit knuffelen er ook vandaag – op Internationale Knuffeldag – even niet in. Maar dat hormoon kun je óók op deze 7 manieren aanmaken in je lichaam.

Knuffelhormoon oxytocine geeft mensen onder andere een rustig en vredig gevoel. Het maakt je gelukkiger, vrolijker, geeft je vertrouwen in andere mensen én zorgt ervoor dat je beter kunt ontspannen. Niet zo gek dus, dat we dat in coronatijd vaak missen. Gelukkig zijn deze zeven manieren om het knuffelhormoon aan te maken wel volledig coronaproof.

1. Geef of ontvang een complimentje

Een complimentje krijgen is hartstikke goed voor je mentale gezondheid. Als iemand iets aardigs over je zegt, geeft dat je een extra boost van het gelukshormoon dopamine én je maakt knuffelhormoon oxytocine aan. Niet zo gek dus, als je je ineens een stuk beter voelt na een complimentje. Maar niet alleen voor de ontvanger zijn er voordelen, ook als gever is het goed voor je. Door het geven van een compliment smeed je actief een band met iemand, wat er vervolgens voor zorgt dat je het knuffelhormoon oxytocine aanmaakt. Ook komt er extra van het gelukshormoon serotonine in je hersenen vrij, dus je hebt dubbel geluk!

2. Bel met een vriend, familielid of geliefde

Hoewel we het nog steeds missen om iemand te knuffelen, kun je wél zorgen dat zowel jij als een vriend(in), geliefde of familielid wat oxytocine aanmaken. Hoe? Door ze te bellen. Als je tijdens het bellen de stem hoort van degene die je mist, komt het hormoon vrij. Een appje heeft niet hetzelfde effect, dus het loont echt om af en toe de telefoon te pakken en gezellig te kletsen.

3. Luister of maak muziek voor extra knuffelhormoon

Of je nu een fantastische zangeres bent of jouw skills alleen in de badkamer tot z’n recht komen: ook zingen of op een andere manier muziek maken zorgt ervoor dat er extra oxytocine vrijkomt in je hersenen. Er zijn diverse studies die aantonen dat muzikanten én amateurs meer van deze stof in hun lichaam hebben en zich socialer en meer ontspannen voelen na het maken van muziek. En het zorgt er ook nog eens voor dat de mensen in je omgeving zich beter voelen. Muziek luisteren heeft namelijk ook een positieve invloed op je oxytocinelevel.

4. Aai je huisdier

Heb je een huisdier? Geef die dan snel even een dikke knuffel. Dat zorgt er niet alleen voor dat jij knuffelhormoon aanmaakt, maar je trouwe viervoeter krijgt ook een boost oxytocine. Het knuffelen en aaien van huisdieren zorgt er voor onderzoek voor dat we minder eenzaam zijn, minder pijn voelen en beter kunnen ontspannen.

5. Geen huisdieren? Kijk dan naar schattige dierenplaatjes

Ken je dat gevoel, dat je een kitten of puppy op een plaatje zó schattig vindt dat je hem of haar liefst zou platknuffelen of opeten? Het is gewoon zo lief, dat dat de beste optie lijkt. Ook dat komt door het knuffelhormoon dat je aanmaakt door naar schattige dierenplaatjes te kijken. Echt waar: het dier hoeft niet letterlijk bij je in de kamer te zijn om te zorgen voor dat fijne stofje. Dat dit soort plaatjes zorgen voor de aanmaak voor oxytocine, komt door ons natuurlijke moederinstinct dat gelinkt is aan het knuffelhormoon.

6. Maak oogcontact met anderen (zélfs met een mondkapje)

Knuffelen, zoenen, het krijgen van een massage: allemaal goede manieren om het knuffelhormoon aan te maken, maar natuurlijk niet echt veilig in coronatijd. Maar wil je tóch wat extra oxytocine aanmaken om je huidhonger te stillen? Dan kun je dat ook doen door oogcontact te maken met mensen om wie je geeft. Oogcontact zorgt ervoor dat je je verbonden voelt met een ander, waardoor er extra veel oxytocine vrijkomt in je lichaam. Dat versterkt op z’n beurt die band tussen jullie weer en zorgt er ook meteen voor dat jij je meer ontspannen voelt. Dat kan zélfs met een mondkapje op.

7. Eet een stuk chocolade en geef je knuffelhormoon een boost

We hebben natuurlijk helemaal geen reden nodig om chocolade te eten, maar dat er bewijs is voor dat goede gevoel dat het je geeft is natuurlijk altijd mooi meegenomen. Door alle antioxidanten en andere gezonde stoffen die in cacao (en dus in chocolade) zitten, komen er in je brein allemaal fijne stofjes vrij. Waaronder knuffelhormoon oxytocine, maar ook het gelukshormoon dopamine. Als je echt behoefte hebt aan een knuffel, kun je het beste gaan voor een stukje pure chocolade. Melkchocolade of een witte variant bevat aanzienlijk minder cacao, waardoor het effect dus minder duidelijk is.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief

Bron | Daily Mail, Healthline, Southern Living, Holistik, Inverse
Beeld | Getty Images

ME1

Margriet Extra: Fit & Slank ligt nu in de winkel! Met in deze special: een compleet fitplan voor een frisse start, 38 slanke recepten, persoonlijke verhalen, work-outs voor binnenblijvers en nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m online zonder verzendkosten.

Ook interessant