Lifestyle

Goed nieuws: jezelf masseren is even effectief als je láten masseren

goed-nieuws-jezelf-masseren-is-even-effectief-als-je-laten-masseren.jpg

Het is natuurlijk het lekkerst om je door iemand te laten masseren, maar soms heb je die optie gewoon niet. Gelukkig maakt het voor je lichaam én geest niet uit of je nu jezelf masseert of dat een ander het doet. Beide opties blijken namelijk even rustgevend te zijn.

En dat is niet alles: een effectieve massage blijkt ook helemaal niet lang te hoeven duren. Onderzoekers van de Universiteit van Konstanz in Duitsland hebben namelijk ontdekt dat een massage van 10 minuten al genoeg is om je zenuwstelsel te ontspannen.

Jezelf masseren

Voor de studie keken de onderzoekers naar het effect van een massage op het parasympatisch zenuwstelsel. Het parasympatisch zenuwstelsel zorgt er namelijk voor dat je lichaam in een toestand van rust en herstel komt. Hiervoor werden zestig gezonde vrouwen opgedeeld in drie verschillende groepen. Negentien van de vrouwen kregen de opdracht hun hoofd en nek te masseren, om zo de nervus vagus te stimuleren. Dit is de langste en meest complexe zenuw van ons lichaam die het brein verbindt met onze organen. Een toename van activiteit in je nervus vagus stimuleert weer het parasympatisch zenuwstelsel, waardoor je je sneller kunt ontspannen.

Lees ook: Fitness voor de huid: dít is wat je wilt weten over bindweefselmassage

Meten van hartslag en hartslagvariabiliteit

Tweeëntwintig andere vrouwen kregen de opdracht om hun schouders en nek te masseren op een zachtere manier dan eerste groep, om te zien of die aanraking alleen al rustgevend was. Een derde groep, de controlegroep, bestond uit negentien vrouwen die gewoon in stilte moesten gaan zitten zonder zichzelf te masseren. De onderzoekers gingen vervolgens de mate van ontspanning via de hartslag en hartslagvariabiliteit van alle vrouwen meten. Aan dit laatste kan je aflezen hoe goed het parasympatisch zenuwstelsel reageert op stress. Ook werd er naar het emotioneel welzijn van de vrouwen gevraagd.

Duur van massage maakt niet uit

En wat bleek? Zowel het rustmoment als de twee massagetechnieken, die beide maar tien minuten hoefde te duren om effectief te zijn, zorgde bij alle vrouwen voor een aanzienlijke verlaging van hun stressgevoel. Het merendeel van de vrouwen gaf aan zich meer ontspannen te voelen en ook hun hartslagvariabiliteit ging erop vooruit, omdat hun parasympatisch zenuwstelsel beter kon reageren op stressvolle situaties en het lichaam dus sneller tot rust kwam. Opvallend genoeg scoorden de groepen die zichzelf moesten masseren nog beter dan de groep die alleen moest rusten.

Geen luxe spa nodig

Volgens de onderzoekers bewijst de studie dat je helemaal geen luxe spa of Zweedse massage nodig hebt om te kunnen relaxen “Je hebt geen luxebehandeling nodig om te ontspannen,” zo concludeert Maria Meier, een van de onderzoekers. “Iemand die zacht over je schouders strijkt, of gewoon even op je bed liggen is al effectief genoeg.”

Yeah, Margriet is genomineerd voor Website van het Jaar 2020!
Help jij ons winnen? Stem dan snel

Bron | Nature.com
Beeld | iStock

Ook interessant