Een vrouw scrollt op haar mobiele telefoon. Beeld Getty Images/iStockphoto
Beeld Getty Images/iStockphoto

Je tijdlijn op Facebook gaat er anders uitzien en dít gaat er veranderen

De vertrouwde feed van Facebook gaat op de schop. Het socialmediabedrijf meldt in een blog dat er meer video’s en foto’s getoond zullen gaan worden op de feed, die gebruikers volgens algoritmes leuk vinden.

Deze beelden kunnen afkomstig zijn van accounts die wel of niet gevolgd worden door de gebruiker.

Algoritmes

Op dit moment toont Facebook posts op je feed van accounts die je volgt. Het plan is om posts te gaan laten zien die overal vandaan kunnen komen en overeen kunnen komen met de interesses van de gebruiker. Een woordvoerder van Meta, het moederbedrijf van Facebook, vertelt dat ze op dit moment hard aan het werk zijn om een steeds beter werkend algoritme te creëeren. Dit zal op basis van interesses nieuwe video’s en berichten aanbevelen.

“Dit systeem gebruikt duizenden signalen om je te helpen orde te scheppen en content te rangschikken op een manier waarvan wij denken dat die het waardevolst voor je is”, meldt de woordvoerder.

Facebook

Op dit moment staat Facebook nog steeds aan kop als meest gebruikte socialmediaplatform. Toch heeft Facebook er een enorme concurrent bijgekregen: TikTok. Die app trok in enkele jaren tijd veel jonge gebruikers, die er zelf korte muziekvideo’s kunnen uploaden en bekijken.

Gemiddeld besteden mensen ook meer tijd op TikTok dan op Facebook, meldde onderzoeksbureau Data.ai. Facebook en zustermerk Instagram kwamen als antwoord met hun eigen functie voor korte video’s, zogeheten Reels.

Instagram

Eerder werd Instagram, ook eigendom van Facebook, al onder handen genomen om zo steeds meer de uitstraling te krijgen van TikTok. Daar worden video’s en Reels, een functie die min of meer is overgenomen van TikTok, nu bijvoorbeeld in volledig scherm weergegeven in de app. Reels zijn ook zichtbaar op Facebook.

Daarbij kondigde Instagram-chef Adam Mosseri nog meer veranderingen voor Instagram aan. Het gaat daarbij niet om hoe de app eruit ziet, maar hoe het algoritme werkt. Het gaat meer op Facebook lijken met meer aandacht voor suggesties op basis van je interesses en minder posts van mensen die je volgt.

Bron | Linda, Metro

Sanne van De WeteringGetty Images/iStockphoto

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden