Lifestyle
In sommige gevallen toch wél briefje van PostNL in de bus
In april maakte PostNL bekend geen ‘We hebben u gemist’-briefje meer in de brievenbus te gooien. Het schrijven kost de bezorger extra tijd en al dat papier is slecht voor het milieu. Na een flinke lading klachten komt de bezorgdienst erop terug.
De nieuwe regel gaat vanaf 1 juli in, maar kent nu een paar uitzonderingen.
Geen briefje in de bus
Als je niet thuis bent wanneer een pakketje wordt bezorgd, gooit de bezorger vanaf 1 juli niet meer automatisch een briefje in de bus. Bezorgers staan regelmatig voor een dichte deur: in 9 procent van de gevallen is er niemand thuis. In april kondigde de bezorgdienst aan dat je voortaan alleen per mail of via de PostNL-app meer informatie krijgt over je pakket. Daarin staat bijvoorbeeld of het pakket bij de buren of bij een ophaalpunt is afgeleverd. Volgens PostNL is berichtgeving per mail of app niet alleen tijdbesparend en beter voor het milieu, maar vinden veel Nederlanders het ook makkelijker en actueler.
Veel kritiek
Er kwam veel kritiek op het afschaffen van de ‘We hebben u gemist’-briefjes. Zo kwamen er bij ouderenbond ANBO veel meldingen binnen van mensen die zich zorgen maakten over de nieuwe regel. Niet iedereen heeft namelijk een mailadres, telefoonnummer of de PostNL-app. De ouderenbond vindt het belangrijk dat ook niet-digitale mensen deze informatie kunnen ontvangen. “Het zou te gek voor woorden zijn geweest als deze groep wordt uitgesloten”, aldus de ANBO.
Toch niet-thuisbriefje
Na de klachtenregen heeft PostNL besloten om in sommige gevallen wél een briefje in de bus te gooien. Wanneer er geen account, mailadres of telefoonnummer bekend is, moeten bezorgers alsnog een niet-thuisbriefje achterlaten. Ook bij medische zendingen en aangetekende post krijg je gewoon een briefje op de mat. ANBO benadrukt dat PostNL beter moet informeren over deze uitzonderingen, omdat mensen nu onnodig ongerust zijn gemaakt.
Bron | ANBO, Maxvandaag