Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Lifestyle

Moeite met in slaap vallen? Déze hack met een ijskompres zou wonderen doen

ijskompres-om-te-slapen.jpg

Lukt het je maar niet om in slaap te vallen of word je ’s nachts vaak wakker en kun je de slaap daarna niet meer vatten? Dan komt de oplossing wellicht uit een onverwachte hoek. Als we TikTok mogen geloven dan zou een ijskompres je namelijk moeten helpen om beter te slapen. Maar werkt dit wel? 

Is het tijd voor een nachtelijk bezoekje aan de vriezer als je niet kunt slapen? 

Een ijskompres om beter te slapen

Op TikTok is de video met de slaap-hack van @heyfrankiesimmons inmiddels al zo’n 6.889.000 keer bekeken. Hierin deelt ze dat ze vaak rond 4 uur ’s nachts wakker werd en vervolgens veel moeite had om weer in slaap te vallen. De oplossing? Het koelen van haar nervus vagus. De nervus vagus is een zenuw die vanuit de hersenen naar de organen in je borstkas en buik loopt. Dit is een van de langste zenuwen in je lichaam. Volgens Frankie zou het koelen van die zenuw helpen om je te kalmeren. Hiervoor zou je minimaal 15 minuten lang een ijskompres – ingewikkeld in een handdoek – op je borstkas moet leggen. In plaats van dat kompres zou je ook ijsblokjes kunnen gebruiken of een ijskoude douche kunnen nemen. Hieronder legt ze het nog een keer uit:

@heyfrankiesimmons

happy icing! #internetbigsister #polyvagaltheory #vagusnerve #anxietyrelief #healingjourney #nervoussystemhealth #selfcareroutine

♬ original sound – Frankie Simmons (she/her)

Lees ook: 8 dingen die je eigenlijk nooit zou moeten doen voor je gaat slapen

Werkt dit echt?

Aan Patient.Info legt Dr. Steffen Fetzer, senior manager medische zaken bij LivaNova PLC, uit dat de nervus vagus inderdaad verantwoordelijk is voor een ontspannende reactie van je lichaam. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat de stimulatie van de nervus vagus je kan helpen om te ontspannen en zelfs depressies kan verminderen. Als je last hebt van slaapproblemen doordat je niet goed kunt ontspannen of bijvoorbeeld een angststoornis hebt, dan zou dit je slaapkwaliteit dus kunnen verbeteren. Een ander onderzoek toonde zelfs al aan dat de stimulatie van de nervus vagus kan helpen met de aanmaak van melatonine, het slaaphormoon, waardoor je beter slaapt. 

Hoewel koude temperaturen volgens onderzoeken de nervus vagus inderdaad kunnen stimuleren, is het niet wetenschappelijk onderzocht of een ijskompres op je borst leggen daarmee echt de beste manier is. Toch lijkt de TikTok-theorie dus wel logisch en daarmee in ieder geval het proberen waard.

Bron | Glamour, TikTok
Beeld | Getty Images

Voice Algemeen

Wil jij meer van dit soort handige tips en lifehacks, zónder dat je ernaar hoeft te zoeken? Krijg ze dan nu dagelijks te horen van Margriet! Via de Google Assistent op je telefoon of tablet, óf je Google Home, kun je heel makkelijk met Margriet praten en dagelijks de slimste en handigste tips krijgen. Klik hier om direct de tip van vandaag te beluisteren. Meer uitleg nodig? Klik dan hier

Ook interessant