Huh: hierdoor kan je wekker je éxtra moe maken Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Huh: hierdoor kan je wekker je éxtra moe maken

Had je moeite om uit bed te komen toen je wekker vanochtend vroeg ging? Je bent niet de enige. En gek genoeg zou je wekker wel eens de boosdoener kunnen zijn. Het blijkt namelijk dat je door het geluid van je wekker extra moe wakker kunt worden. Zó zit dat.

En kun je dit ook voorkomen zonder voortaan altijd te laat wakker te worden?

Extra moe door de wekker

’s Ochtends vroeg opstaan is voor velen al geen makkie, maar je wekker zou het je nog wel eens extra moeilijk kunnen maken. Uit een onderzoek van het National Institute of Industrial Health in Japan bleek namelijk dat de deelnemers die plotseling door het geluid van een wekker werden wakker gemaakt een hogere hartslag en bloeddruk hadden doordat ze plotseling uit hun REM-cyclus werden gehaald, dan de deelnemers die op een natuurlijke manier wakker werden.

Tijdens je REM-slaapcyclus zit je in je diepste slaapfase, waardoor je lichaam niet klaar is om te bewegen. Om je uit die slaapfase te halen werkt geluid het beste. Een wekker is in dat opzicht dus wel effectief, maar door je lichaam met een hard geluid te forceren om uit die diepe slaap te komen kun je slaapinertie veroorzaken. Dat houdt in dat je wel wakker bent, maar dat delen van je hersenen nog in een slaapstand zitten. Als dat ’s nachts gebeurt, dan is dat gunstig omdat je hierdoor snel weer in slaap valt. Maar gebeurt dit vroeg in de ochtend als je moet opstaan? Dan kun je dus extra moe voelen, omdat je hersenen voor een deel nog niet wakker zijn.

Wel een goede nachtrust, toch moe

Indien het geluid van de wekker je diepe slaap verstoort, kun je zelfs als je wel een goede nachtrust hebt gehad toch heel moe wakker worden. Hierdoor kun je last hebben van sufheid, verminderde mentale en fysieke prestaties, spierzwakte en een sterke drang voelen om weer in slaap te vallen. Het zou zelfs tot wel vier uur kunnen duren voordat je hersenen weer helemaal ‘aan staan’ als je wakker wordt terwijl je hersenen nog in slaapstand verkeren.

Lees ook: Déze onschuldige slaapproblemen kun je beter niet negeren

Tips om dit probleem te voorkomen

Hoe voorkom je nou dat je extra moe wakker wordt door je wekker, zonder dat je voortaan altijd te laat opstaat? Daarvoor hebben we een paar tips op een rijtje gezet:

  • Vaste routine

Ga elke avond om dezelfde tijd naar bed en sta ’s ochtends op hetzelfde tijdstip weer op. Oefening baart hierbij kunst, want je lichaam zal in het begin nog aan de routine moeten wennen.

  • Sta eerder op

Word je toch nog elke ochtend moe wakker? Probeer dan een kwartiertje eerder op te staan. Mogelijk zit je dan net in de non-remslaap van de REM-cyclus, waardoor je wekker je diepe slaap niet abrupt verstoort. Experimenteer met verschillende tijden om te uit te vinden wat voor jou slaapcyclus het best werkt.

  • Trillingen in plaats van geluid

Er bestaan tegenwoordig slimme horloges die je slaap kunnen monitoren en je met trillingen kunnen wakker maken, in plaats van met geluid. Dit maakt je subtieler wakker dan een hard alarm.

  • Gebruik een wekker met licht

Om zo natuurlijk mogelijk wakker te worden werkt daglicht het beste. Aangezien het in de winter lang kan duren voordat het licht is, kan een speciale wekker die in plaats van geluid licht gebruikt daarom een fijne oplossing zijn. Zo word je rustiger en natuurlijker wakker dan door een hard alarm in je oor.

  • Kies voor melodieuze tonen

Je kunt ook proberen of je fijner wakker wordt met een ander geluid dan een harde alarmwekker. Er bestaan tegenwoordig ook allerlei melodieuze tonen, rustige deuntjes, fijne frequenties en tempo’s die bijvoorbeeld langzaam opbouwen van zacht naar steeds iets harder. Dit zou ook kunnen helpen om natuurlijker wakker te worden en de kans op slaapinertie verkleinen.

  • Wakker worden door warmte

Er bestaan tegenwoordig zelfs speciale matrassen waarbij je de temperatuur kunt instellen. Zo val je met een fijne slaaptemperatuur in slaap en zorg je dat je door middel van warmte langzaam door je matras gewekt wordt.

Uitproberen

Het verschilt per persoon wat het prettigst werkt. Ook is het verstandig eerst een paar keer uit te proberen of je van de bovenstaande tips echt op tijd wakker wordt, voordat je je wekker voorgoed weggooit en je je telkens voor belangrijke afspraken verslaapt.

Bron | Well + Good, Smartvitaal
Beeld | Getty Images

Maryse De BruijneGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden