Slechtste moment mondwater gebruiken Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Huh: blijkbaar is dít het slechtste moment om mondwater te gebruiken

Heb je net een maaltijd met flink wat ui en knoflook achter de kiezen? Dan lijkt het misschien een goed plan om mondwater te gebruiken voor een extra frisse adem. Toch kun je dat blijkbaar beter niet meer doen... We leggen je uit waarom.

En ook na het sporten kun je mondwater voortaan het beste laten staan.

Het slechte moment om mondwater te gebruiken

Het lijkt zo handig, maar blijkbaar kun je mondwater beter niet direct na een maaltijd gebruiken. Veel mondspoelingen zijn zo gemaakt dat ze de bacteriën uit je mond wegspoelen, en dat is precies het probleem. Je orale microbioom is namelijk afhankelijk van die bacteriën, zowel de goede als de slechte. En dat heeft vervolgens ook weer invloed op je darmgezondheid. Sterker nog: er zijn zelfs studies die aantonen dat orale bacteriën kunnen afreizen naar je darmen waar ze de microbiota kunnen veranderen. Orale bacteriën kunnen hierdoor invloed hebben op hoe goed of slecht je voedingsstoffen uit voedsel opneemt.

Je hebt die orale bacteriën bijvoorbeeld nodig om alle voordelen uit nitraatrijke voedingsmiddelen te halen. Met een slok mondwater maak je het voor je lichaam een stuk moeilijker om die stoffen alsnog te kunnen verwerken.

Niet spoelen na het sporten

Daarnaast is het ook geen goed idee om mondwater te gebruiken direct na het sporten. Dat komt doordat orale bacteriën stikstofmonoxide recyclen. En die stikstofmonoxide helpt onder andere om zuurstof af te leveren aan hardwerkende spieren en geeft je een energieboost. Zonde van al dat harde werken als je het meteen met mondwater weer wegspoelt.

Het juiste mondwater kiezen

Kun je echt niet zonder mondwater? Aan Mind Body Green legt gezondheids- en wetenschapsjournalist Max Lugavere uit dat je dan het beste voor een niet-antiseptische mondspoeling kunt kiezen die zacht genoeg is voor de bacteriën in je mond. Verder is het volgens Lugarvere vooral belangrijk om mondwater te gebruiken zonder alcohol. En als laatste is het verstandig om niet direct na je maaltijd of na het sporten te gorgelen, om je orale bacteriën zo min mogelijk in de war te brengen.

Bron | Mind Body Green

Maryse De BruijneGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden