Hierdoor lijkt het geluid van je televisie altijd harder tijdens reclames Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Hierdoor lijkt het geluid van je televisie altijd harder tijdens reclames

Reclames op televisie zijn niet alleen vervelend omdat ze je favoriete programma onderbreken, maar ook omdat het geluid van de televisie ineens een stuk harder lijkt. Hoe zit dat precies?

We leggen het uit.

Geluidsnorm voor televisie

Waarschijnlijk ken je het wel: het volume van je televisie is prima tót het reclameblok begint. Dan weet je niet hoe snel je het geluid zachter moet zetten. Hoe zit dat nu precies met het geluid van reclames? Nou, sinds 2012 geldt voor televisieprogramma’s en reclames een geluidsnorm. Daardoor moet het verschil in volume tussen programma’s en verschillende zenders minimaal zijn. Volgens televisiemarketingcentrum Screenforce wordt bij aangeleverde commercials altijd gekeken of het geluid niet boven het gemiddelde niveau uitkomt. Het geluid van een reclame mag niet langer dan drie seconden luider zijn dan de geluidsnorm. Technisch gezien kan het geluid van een reclameblok dus niet harder zijn dan dat van een televisieprogramma.

Lees ook:
Is het slecht om televisie te kijken in het donker? Zo zit dat

Verschillende factoren

Oké, officieel is het geluid van een reclame dus niet harder. Maar hoe kan het dat veel mensen dat verschil wel zo ervaren? Dat heeft allereerst te maken met het bereik van ons gehoor. Gemiddeld ligt die reikwijdte tussen de 0 en 140 decibel. Het geluid van een televisie is gecomprimeerd (verkleind) tot een reikwijdte van 40 tot 50 decibel. “Dit zorgt ervoor dat je bepaalde kleine veranderingen in volume als veel harder kunt opvangen. En dat valt eerder op in een korte commercial dan een lang programma”, vertelt klinisch fysicus en audioloog Jan de Laat aan Radar. Daarnaast worden sommige geluiden nu eenmaal als harder ervaren dan anderen. Als een rustig praatprogramma onderbroken wordt door een drukke reclame, klinkt dat misschien een stuk luider, terwijl het volume gelijk is. Bovendien is het van belang of je iets graag wilt verstaan of niet. Het journaal zet je misschien harder, omdat je het anders niet kunt volgen. Maar als de reclame vervolgens begint, vind je het volume te hard, omdat je je eraan stoort. Volgens De Laat is het dus een optelsom van verschillende factoren.

Bron | Radar
Beeld |Getty Images

Maike AbmaGetty Images
Meer over

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden