Lifestyle

Drie tips voor meer evenwicht (én minder pijn) op hakken

drie-tips-voor-meer-stabiliteit-en-minder-pijn-op-hakken.jpg

Pumps, stiletto’s en andere hoge hakken. Prachtige schoenen die vaak worden gekozen omdat ze de draagster een extra vrouwelijk gevoel geven. Maar lekker lopen? Dat zit er vaak niet in. Niet alleen omdat je pijn krijgt, ook valt je lichaamszwaartepunt door deze schoenen meer naar voren, waardoor je snel uit balans raakt.

Dat hakken niet gemaakt zijn voor tijdens een citytrip of een dagje winkelen hoeven we je vast niet te vertellen. Hoe langer je op deze schoenen loopt (of staat), hoe groter de kans dat je op een gegeven moment pijn ervaart of uit balans raakt. Gelukkig zijn er een paar simpele tips die dit hakkenleed kunnen voorkomen.

Oorzaak van onbalans en pijnklachten

Wanneer je loopt worden de botjes in je voet in een laagje vet gedrukt. Dit laagje wordt ook wel een vetpad genoemd. Zodra de botjes geen druk meer uitvoeren op dit vetpad, neemt het vetpad zijn normale vorm weer aan. Hoe dieper je botjes in dit vetpad worden gedrukt, hoe langer de afdruk van je botjes in je vetpad blijven staan. En dát is precies wat er gebeurt wanneer je op hakken loopt. “Als de hak van je schoen hoger is dan vier centimeter valt je lichaamszwaartepunt naar voren toe. Daardoor verhoogt de druk op je voorvoet fel: met 75 procent, om precies te zijn”, vertelt podoloog Tom van Dijck aan Het Laatste Nieuws. En daardoor stap je na verloop van tijd uiteindelijk op je botstukjes. Bovendien zorgt het veranderende zwaartepunt er nog weleens voor dat we sneller uit balans raken dan wanneer ons lichaam zich in een normale houding begeeft. Daardoor zijn we op hakken eerder geneigd te struikelen om of om te vallen.

Tip 1: kies je hakken met zorg

Wanneer je een lange dag op hakken voor de boeg hebt, is het altijd verstandig om een paar platte schoenen mee te nemen, zodat je in geval van nood kunt wisselen. Wil je toch op hakken blijven lopen? Dan zijn er wel modellen die minder pijn veroorzaken. Over het algemeen geldt: hoe hoger, hoe pijnlijker. Daarnaast hangt het ook af van het type hak. Zo wordt de druk bij een blokhak beter verdeeld over de breedte van de voet dan bij een naaldhak, waardoor het minder snel pijn gaat doen. Ook het hoogteverschil tussen de achterzijde en de voorzijde van de schoen kan het verschil maken. Met een plateauzool aan de voorkant overbrug je dit deels, waardoor de hak automatisch een stuk lekkerder loopt.

Tip 2: andere maat hakken

Sta je op het punt om nieuwe stiletto’s aan te schaffen? Let er dan even op dat je de juiste maat kiest. Door de verandering in houding schuift je voet zo’n 2 tot 5 millimeter naar voren. Zeker wanneer de schoen een puntige neus heeft, kan dit pijn veroorzaken doordat je tenen tegen de neus aan worden gedrukt en de bal van je voet wordt ingeklemd. Is het al te laat? Dan kun je deze pijnklachten soms voorkomen door je tweede en derde teen samen te tapen. “Dat trucje kan de stabiliteit verhogen en de zenuwinklemming uitschakelen”, vertelt de podoloog. Een ander advies is om een gelkussentje in de schoen te doen. “Dat kan de druk op de voorvoet verlichten. Let wel op: beide opties zijn jammer genoeg geen wondermiddeltjes.”

Tip 3: pas je loopje aan

Naast dat de schoen zelf een hoop pijn kan veroorzaken, kun je ook behoorlijk wat hakkenleed ervaren doordat je uit balans raakt door je schoenen. Probeer daarom ook je loopje aan te passen wanneer je hakken draagt. Ga niet rennen voor de trein, maar concentreer je op iedere stap en neem kleine passen. Houd je schouders naar achteren en duw je borst naar voren. Daardoor creëer je extra evenwicht en zie je er op en top vrouwelijk uit. Voel je je toch nog een beetje wiebelig? Plaats dan tijdens het lopen steeds eerst je hiel op de grond en daarna pas de voorkant van je voet.

Lees ook
Dít trucje tegen knellende schoenen kende je misschien nog niet

Bron | Het Laatste Nieuws
Beeld | iStock

Ook interessant