Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Lifestyle

Je wordt minder snel ziek en nóg 5 redenen om te mediteren 

mediteren-margriet.jpg

Wil jij in 2020 wat meer rust in je leven, beter slapen en een goede emotionele balans? Dan is het misschien een idee om dit jaar te beginnen met mediteren.

Want hoewel meditatie voor veel mensen een beetje een zweverig imago heeft, is het wetenschappelijk bewezen dat een zen-momentje een heleboel voordelen heeft voor je gezondheid.

Prikkels

De laatste jaren worden we steeds meer geleefd door de druk van onze telefoon, e-mail en contact met vrienden en familie. “Als jij veel met je aandacht bij je omgeving bent, plof je aan het eind van de dag waarschijnlijk futloos op de bank of lig je in je bed nog steeds te malen over alles wat er die dag is gebeurd”, stelt meditatiecoach Jolanda Hoogkamer tegenover RTL Nieuws.

Bij mediteren doe je eigenlijk precies het tegenover gestelde. In plaats van je energie op anderen te richten, concentreer je je voor een bepaalde tijd even helemaal op jezelf. “Mediteren zorgt ervoor dat je even stopt met het opnemen van prikkels, waardoor je energielevel weer wordt opgekrikt.” Bovendien is het wetenschappelijk bewezen dat mediteren nogal wat positieve effecten heeft op je gezondheid. We zochten de belangrijkste voor je uit:

1. Beter concentratievermogen

Ben je snel afgeleid en heb je last van allerlei stoorzenders op je werk? Dan kan het helpen om elke dag even een momentje in te lassen om te mediteren. Uit onderzoek van de Universiteit van Californië blijkt dat slechts twee weken mediteren al een positief effect heeft op het geheugen en concentratievermogen. Het effect zou bovendien nog vijf jaar lang kunnen doorwerken als je er na een tijdje weer mee stopt.

2. Emotionele balans

Uit een ander onderzoek blijkt dat mensen die gedurende acht weken twintig minuten per dag mediteren (met een focus op de ademhaling), een betere emotionele balans krijgen. Op hersenscans bij de proefpersonen was te zien dat er meer samenhang is tussen de gebieden die actief worden bij de emoties boos, blij, verdriet en ontspanning. Dit betekent dat emoties beter verwerkt kunnen worden en dat je minder snel in een bepaalde emotie blijft hangen.

3. Minder stress

Het meest bekende voordeel van mediteren, is waarschijnlijk wel dat het stressverlichtend zou werken. En uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat dit ook daadwerkelijk zo is. Niet alleen zorgt meditatie ervoor dat je sneller herstelt van een stressvolle situatie, het zorgt er ook voor dat je minder snel stress ervaart.

Lees ook
5 apps die je snel tot rust brengen bij stress of een paniekaanval

4. Beter slapen

Uit onderzoek is gebleken dat mensen die mediteren langere tijd in hun diepe slaap doorbrengen. En dat is precies de slaap die je nodig hebt om je overdag energiek te voelen. Daarnaast kan meditatie er voor zorgen dat je minder gaat piekeren en dus sneller in slaap valt. Win-win, dus!

5. Sterker immuunsysteem

Dat mediteren niet alleen voordelen heeft voor je mentale gezondheid, blijkt wel uit een onderzoek van de universiteit van Wisconsin. Wetenschappers hebben in een studie aangetoond dat mensen die regelmatig een meditatie uitvoeren, meer antistoffen in het lichaam hebben, waardoor het immuunsysteem verbetert. Daardoor word je minder vatbaarder voor bijvoorbeeld griep en verkoudheid.

6. Minder last van depressie en angst

Voel je je vaak neerslachtig en heb je soms last van paniekaanvallen en angstgevoelens? Ook dan kan het helpen om te mediteren. Een onderzoek van de Harvard-universiteit toonde aan dat scans bij een de amygdala (deel in de hersenen verantwoordelijk met name angst en stress) minder actief was bij mensen die mediteren. Dagelijks dertig minuten mediteren zou bovendien genoeg zijn om depressieve klachten te verminderen.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.  

Bron | RTL Nieuws, Onlineontspannen, Bedrock
Beeld | iStock

Ook interessant