Lifestyle

Deze tien gewoontes kun je beter aanhouden, zélfs als je niet naar buiten gaat

gewoontes-aanhouden.jpg

Het is natuurlijk enorm aantrekkelijk om nu je veel minder naar buiten gaat, lekker met je pyjamabroek op de bank te hangen. Toch kun je dat beter niet doen, zeggen specialisten op het gebied van psychische gezondheid. Deze onzekere tijd zorgt bij veel mensen al voor stress en somberheid, en daarom is het aanhouden van gewoontes juist belangrijk zo belangrijk.

Psychotherapeut Jennifer Freed zegt tegen Well+Good dat de hele dag op de bank hangen en ongezond eten nu juist één van de slechtste dingen is die we kunnen doen voor onze mentale én fysieke gezondheid. Deze tien gezonde dagelijkse gewoontes kun je volgens specialisten beter gewoon wél blijven doen:

1. Persoonlijke hygiëne

Op aanraden van het RIVM staan we allemaal meerdere keren per dag onze handen te wassen met zeep, maar dat betekent niet dat we andere persoonlijke hygiëne wel even op een lager pitje kunnen zetten. Probeer je dagelijkse routine van tanden poetsen, flossen, douchen en haren wassen gewoon aan te houden. Zélfs als je niet naar buiten hoeft die dag. Volgens psycholoog Carla Manly helpt dat om je gemoedstoestand een flinke boost te geven.

2. Aankleden

Ja, ook wij geven toe dat een pyjamabroek veel lekkerder zit dan een spijkerbroek. Toch kan je volgens psychotherapeut Freed beter niet de hele dag in je slaap-outfit blijven zitten, vooral als je thuis aan het werk bent. Het is dan niet alleen lastiger voor je lichaam om te bepalen wanneer het weer tijd is om te chillen, maar je zal ook merken dat je met gewone kleren aan een stuk productiever bent.

3. Normale maaltijden koken

Dat veel restaurants gesloten zijn helpt je al een beetje om deze gewoonte aan te houden, maar het is ook nog eens heel goed voor je brein. Werk je vanuit huis tot zes uur? Dan kun je om kwart over zes beginnen met koken en daarmee je hersenen even compleet op iets anders focussen.

4. Niet teveel suiker of cafeïne

Een beetje vergelijkbaar met de vorige tip: blijf vooral normale maaltijden en tussendoortjes eten. Misschien is het aantrekkelijk om met een rol koekjes naast je op de bank te werken, maar je zal merken dat al die snelle koolhydraten niet erg goed voor je zijn. Een hogere bloedsuikerspiegel kan volgens psycholoog Manly leiden tot nervositeit en paniek, en daar zit je nu natuurlijk niet op te wachten. Hetzelfde geldt voor koffie: die is thuis misschien een stuk lekkerder dan op je werkplek, maar probeer je aantal koppen koffie wel een beetje in te perken.

5. Met vrienden en familie praten

Even een koffie drinken bij je beste vriendin of moeder is natuurlijk niet echt een goed plan, maar dat betekent niet dat je geen contact meer met hen kan hebben. Coronavirus kun je – gelukkig maar – niet oplopen via de telefoon of het internet, dus blijf vooral op die manieren in contact met je geliefden. Je zal merken dat het niet alleen jou, maar ook de ander echt goed doet.

6. Je normale beauty-routines

Lak jij normaal gesproken twee keer per week je nagels, of krul je elke dag je haar? Blijf dat dan nu ook vooral doen, zegt Manly. Zelfs als niemand het ziet, kan het jouw zelfvertrouwen en mood wel een oppepper geven. Naar de kapper of schoonheidsspecialiste zit er misschien even niet in, maar er zijn gelukkig genoeg do it yourself-tips te vinden om je nagels van een leuk patroontje te voorzien.

7. Beweging

De sportscholen zijn dicht en ook een paar baantjes trekken in het zwembad zal even moeten wachten. Toch betekent dat niet dat je niet in beweging kan blijven. Zelfs een korte wandeling in de frisse lucht zal je waarschijnlijk al goed doen. Ook yoga en meditatie zijn volgens de specialisten goede opties.

Ideeën nodig om fit te blijven in deze periode? Lees dan hier verder: Met deze tips blijf je fit zonder naar de sportschool te gaan.

8. Huishoudelijke taken

Maak elke ochtend netjes je bed op (dan is het ook meteen minder aantrekkelijk om er weer in te kruipen) en doe gewoon de was wanneer je dat normaal ook zou doen. Zorg dat je huis geen zooitje wordt, want dan wordt het dat vaak ook in je brein, zegt Carla Manly. Het aanhouden van je schoonmaak-gewoontes is dus ook heel belangrijk. En als je toch bezig bent en wat tijd over hebt, dan kan je misschien wel meteen een grote lenteschoonmaak houden. Het is namelijk bewezen dat dat helpt om je hersenen ook op orde te brengen.

9. Jezelf verwennen met kleine dingen

Je verwacht geen bezoek, dus waarom zou je een lekker geurkaarsje aan doen? Voor jezelf, natuurlijk. Het is een chaotische periode door het coronavirus, en dat kan leiden tot stress. Daarom is het belangrijk om jezelf af en toe eens te verwennen met iets kleins. Een lekker gebakje van de bakker, of een bos bloemen bijvoorbeeld. Daarmee help je niet alleen jezelf, maar ook de lokale ondernemers die het nu vaak financieel zwaar hebben.

10. Afleiding zoeken van het nieuws

Natuurlijk is het belangrijk om op te hoogte te blijven van het nieuws in de wereld, maar soms mag je je daar ook wel even van afsluiten. Dat is heel gezond zelfs, zeggen de medische specialisten. Zoek daarom soms afleiding en doe juist iets leuks. Volgens psycholoog Manly kan je vooral vaak je gedachten goed tot rust brengen door iets creatiefs te doen, of dat nou breien, knutselen of brood bakken is.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief

Bron | Well + Good
Beeld | iStock

Ook interessant