Lifestyle

Dankzij deze slimme trucjes koop jij in de supermarkt meer dan je van plan was

geld-besparen-hierdoor-koop-je-meer-boodschappen-dan-je-wilde.jpg

Als je het idee hebt dat je vaak met een veel vollere boodschappentas uit de supermarkt komt dan je van plan was, is de kans groot dat je onopgemerkt in één van de vele verkooptrucjes bent getrapt.

Volgens de Nederlandse voedselwaakhond Foodwatch hanteren veel winkeliers namelijk een aantal slimme trucs die eraan bijdragen dat je meer koopt dan je zelf had bedacht.

Geld besparen

Wil je geld besparen? Wees dan de volgende keer dat je boodschappen gaat doen bewust op de volgende punten:

1 . Geur

Ruikt het in jouw supermarkt altijd naar versgebakken broodjes of heerlijke huisgemaakte appeltaart? Het is geen toeval dat veel winkels hun broodafdeling midden in de winkel hebben staan. Deze lucht zorgt ervoor dat je honger krijgt, en wie zin heeft in eten, koopt meer.

2. Fastfood vooraan

Veel bewerkte producten liggen in een supermarkt vaak goed in het zicht. Dat komt omdat juist op deze producten voor de winkels een hoge winstmarge te halen valt. Het nadeel is echter dat die producten vaak slecht zijn voor je gezondheid.

3. Muziek

Ook de muziek die op de achtergrond aanstaat, heeft invloed op onze uitgaven. Zo blijkt uit onderzoek bijvoorbeeld dat in een supermarkt waar Franse chansons door de speakers galmen, veel meer Franse wijnen worden verkocht. Hetzelfde geldt voor Duitse wijn wanneer de playlist verandert in Duitse schlagermuziek.

4. Grootte van het karretje

De grootte van je kar is te vergelijken met een groot bord. Wanneer je van een groot bord eet, ben je volgens wetenschappers geneigd om meer op te scheppen dan wanneer je van een klein bord eet. Hoe groter dus de boodschappenkar, hoe voller je hem propt.

5. Verspreiding van basisingrediënten

Is het je weleens opgevallen dat veel basisingrediënten verspreid liggen over de winkel? Brood, zuivel en vlees(vervangers) liggen bijvoorbeeld nooit naast elkaar. Dit doen supermarkten bewust. Op die manier heb je lang de tijd om langs de verleidingen in andere rekken te gaan zodat zin krijgt in dingen die je eigenlijk niet van plan was te kopen.

6. Ooghoogte

Het is je vast weleens opgevallen dat je voor de meeste budgetproducten flink door de knieën moet. En dat is geen toeval. Dure producten in de supermarkt hebben vaak een hogere winstmarge en volgens Foodwatch zijn we eerder geneigd om producten te kopen die op ooghoogte liggen. En zeg nou zelf: vergelijk jij bij alle producten eerst de prijzen?

7. De jengelzone

Ben je weleens in een supermarkt geweest zonder schap met zoete verleidingen bij de kassa? Waarschijnlijk is het antwoord nee. Vlak voor het afrekenen kom je terecht in de zogeheten ‘jengelzone’. Het ideale moment om nog een zoethoudertje te kopen voor de kinderen. Veel mensen zwichten voor het gezeur van hun kind, omdat ze niet willen dat het stennis gaat schoppen in de rij.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? 
Abonneer je op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | AD
Beeld | iStock

Ook interessant