compensatie storing wifi televisie Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Geen wifi of tv: in deze gevallen krijg je bij een storing compensatie

Je hebt het vast wel eens meegemaakt: je zit klaar om je favoriete programma te kijken, doet de televisie het niet. Of je wifi houdt er ineens mee op, waardoor je de hele dag niet op internet kunt. Dat levert vaak de nodige frustratie op, maar daarmee rijst ook de vraag: heb je eigenlijk recht op compensatie bij een storing?

We leggen je uit wat je hierover moet weten.

Is er een storing?

Voordat er mogelijk sprake is van een compensatie bij een storing, is het belangrijk om eerst te controleren of er wel echt een storing is. Misschien ligt het bijvoorbeeld wel aan je eigen televisie en zit er ergens een draadje los of heeft het met je eigen telefoon of laptop te maken dat de wifi het niet doet. Je kunt het beste op internet zoeken of er sprake is van een storing bij jouw telefoon-, televisie- of internetaanbieder. De meeste providers geven het via hun website of social media aan als er een storing is, maar er bestaan ook website met meldpunten waar mensen kunnen delen dat het internet of de televisie het niet doet.

Als laatste kun je ook zelf contact opnemen met je provider als iets het niet goed doet. Mocht het toch niet om een storing gaan dan kunnen zij vaak helpen om het probleem op te lossen.

Wanneer krijg je compensatie bij een storing?

Is er sprake van een storing, dan heb je recht op een compensatie indien dit langer duurt dan 12 uur. Vervolgens heeft het met je abonnementskosten en de duur van de storing te maken hoeveel geld je precies terugkrijgt.

Tussen de 12 en 24 uur

Duurt de storing tussen de 12 en 24 uur? Dan krijg je de abonnementskosten voor één dag terug.

Langer dan 24 uur

Duurt de storing langer dan 24 uur? Dan krijg je voor elke dag de abonnementskosten terug. Wordt de storing op een nieuwe dag na een paar uur opgelost? Dan ontvang je alsnog de volledige abonnementskosten van die dag.

Abonnementskosten uitrekenen

Benieuwd hoeveel jij kunt krijgen? Dan moet je het maandbedrag dat je voor een abonnement betaalt delen door 30. Let wel op: als je bij een telefoonabonnement ook voor de afbetaling van het toestel betaalt, dan tellen die kosten niet mee in de abonnementskosten.

Compensatie voor prepaid

Ben je een prepaid gebruiker? Dan is er een andere compensatie vastgesteld. Bij een storing langer dan 12 uur ontvang je 50 cent. Duurt de storing langer dan 24 uur? Dan krijg je per dag dat de storing voortduurt 50 cent.

Andere compensatie

Je kunt in de algemene voorwaarden van je provider controleren wat de vergoeding bij een storing is, maar de bovenstaande regels zijn wettelijk vastgesteld. Een provider mag je ook iets anders ter compensatie aanbieden, zoals extra beltegoed of data. Dit hoef je niet te accepteren. In dit geval kun je aangeven dat je liever het geld als compensatie ontvangt.

Zelf compensatie aanvragen

Providers hoeven bij een storing niet uit zichzelf een vergoeding aan te bieden. Daarom is het verstandig om zelf contact op te nemen met je provider. In sommige gevallen kun je op de website extra informatie vinden hoe je de compensatie moet aanvragen. Mocht een aanbieder weigeren, dan kun je bij ACM Consuwijzer een klacht indienen of een procedure starten bij de Geschillencommissie Telecommunicatiediensten.

Bron | Radar

Maryse De BruijneGetty Images
Meer over

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden