We appen veel meer. Gaat het 'ouderwetse' telefoneren verdwijnen?  Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Gaan appjes het ouderwetse telefoongesprek vervangen? Dit zeggen experts

Tijden veranderen snel. Waar je vroeger (nog niet zo héél lang geleden) alleen nog kon bellen met de vaste telefoon, bellen we tegenwoordig vaker met onze smartphone. Maar ook apps, zoals WhatsApp en Facebook, zorgen ervoor dat we op een andere manier met elkaar kunnen communiceren. Bellen lijkt steeds meer overbodig te worden. Gaat het ‘ouderwetse’ telefoneren helemaal verdwijnen of is het nog steeds populair?

Vaste telefoon bijna niet meer gebruikt

Uit cijfers van de Autoriteit Consument en Markt blijkt dat we de vaste telefoon bijna niet meer gebruiken. Alleen in de coronatijd was er een kleine stijging in het gebruik van de vaste telefoon te zien. In de laatste vier maanden van 2021 belden we nog maar 1,6 miljard minuten met de vaste telefoon. Dat is erg weinig als je het vergelijkt met het aantal belminuten via de mobiele telefoon. In dezelfde periode belden we 12,4 miljard minuten mobiel. Sinds de komst van de mobiele telefoon stijgt het aantal mobiele belminuten sowieso flink. De internetbelminuten via bijvoorbeeld Skype, FaceTime en WhatsApp komen daar zelfs nog bovenop.

Belangst

Toch zijn er veel mensen die niet meer snel naar hun telefoon grijpen om te bellen. Vooral jongeren vermijden een telefoongesprek liever. Een aantal jaren geleden onderzocht Bureau Motivaction het communicatiegedrag van jongeren tussen de 18 en 30 jaar. Wat bleek: 89 procent van hen stuurt sneller een berichtje naar vrienden dan dat ze hen bellen. 38 procent van hen heeft zelfs belangst. Een groot verschil met oudere Nederlanders van 31 tot 70 jaar. Onder deze mensen heeft 15 procent last van belangst.

Steeds moeilijker om te bellen

Volgens Claudia Bouwens zijn er veel mensen die angst hebben om te bellen. Ze geeft beltrainingen aan het bedrijfsleven voor mensen met belangst. Bij Nieuwsuur vertelt ze: “Ik merk dat mensen het steeds moeilijker vinden om te bellen. We kunnen van alles met de telefoon; appen, swipen, snappen. Tien cijfers intoetsen om een echt gesprek met elkaar aan te gaan, dat vinden we heel lastig.” Volgens Bouwens hebben mensen met belangst vaak wat minder lef en gesprekstechnieken. Mensen zijn bijvoorbeeld bang voor een afwijzing, om doorverwezen te worden of om niet meteen het juiste antwoord te krijgen.

Een generatiekwaal

Ondanks de toename van het aantal mensen met belangst en het gebruik van apps zoals WhatsApp, bellen we nog steeds veel. Sterker nog: we bellen juist veel vaker. Het aantal mobiele belminuten is met zeven procent gestegen in de laatste vier maanden van 2021. Het lijkt er dus niet op dat het telefoneren helemaal gaat verdwijnen. Peter Nikken, hoogleraar mediaopvoeding aan de Erasmus Universiteit en onderzoeker bij het Nederlandse Jeugdinstituut, denkt dat belangst vooral een generatiekwaal is die bij veel mensen uiteindelijk weer weggaat. “Vroeger was het net zo goed dat jongeren zich vaak onzeker voelden en daarom niet zo graag belden. Maar toen hadden ze geen andere keuze, behalve een brief schrijven,” legt hij uit aan Nieuwsuur.

Bron | Nieuwsuur, Autoriteit Consument en Markt

Lisa MancheGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden