Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

Is zwemmen na het eten echt gevaarlijk? Deze producten kun je beter laten staan

zwemmen-na-het-eten.jpg

Al generaties lang wordt het er ingestampt: zwemmen na het eten is gevaarlijk. Volgens velen zou je minimaal twee uur moeten wachten. Anders zou je kramp krijgen en kunnen verdrinken. Maar klopt dat eigenlijk wel? 

Voor eens en voor altijd duidelijk: zo gevaarlijk is het echt om te zwemmen na het eten. 

Zwemmen na het eten

Goed nieuws voor de ongeduldigen onder ons. Zwemmen met een volle maag is niet gevaarlijk, je kunt dus gewoon na het eten meteen een duik wagen. Al vanaf de jaren 60 is hier onderzoek naar gedaan en er bleek geen bewijs dat je na het eten niet zou mogen zwemmen. Er is tot nu toe nog nooit iemand verdronken, alleen door te gaan zwemmen met een volle maag.

Kans op kramp

Waar het eeuwenoude fabeltje precies vandaan komt, dat is niet helemaal duidelijk. Maar vaak wordt als argument gebruikt dat je lichaam om je eten te verteren bloed nodig heeft. Dat bloed dat normaal naar je maag en darmen zou gaan, trekt bij het zwemmen naar je andere spieren. Als je gaat zwemmen zouden je maagspieren hierdoor te weinig bloed en zuurstof krijgen, waardoor ze verkrampen. En hoewel kramp een veel voorkomende kwaal is tijdens het zwemmen, kan dat net zo goed gebeuren bij een lege maag. Dat staat er dus eigenlijk los van. Daarnaast maakt je lichaam voldoende bloed aan om hiermee, zowel de spijsvertering, als de rest van je ledematen te voorzien. 

Lees ook: Met make-up op je gezicht zwemmen, is dat schadelijk voor je huid?

Deze producten kun je beter vermijden 

Zeker als je van plan bent om een flink stuk te zwemmen, is het juist aan te raden om van tevoren te eten. Dit omdat je tijdens het zwemmen veel calorieën verbrandt. Je kunt dus het beste een maaltijd met koolhydraten eten. Toch zijn er wel een aantal producten die je beter kunt vermijden. Bijvoorbeeld vetten in kaas of een lekker roomijsje, dit vertraagt je spijsvertering. Ook pittig eten kan zorgen voor een branderig gevoel als je direct na het eten een horizontale houding aanneemt. Frisdrank en fruitsap kun je beter ook laten staan, omdat de zuren voor een opgeblazen gevoel of kramp kunnen zorgen. En als laatst kunnen bonen en koffie direct op je darmen slaan. Niet zo fijn als je net een paar baantjes wilt trekken. 

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.  

Bron | Sport infonu, E-gezondheid, Goodhousekeeping
Beeld | iStock

Voice Algemeen

Heb je geen tijd om vanuit je luie stoel je favoriete tijdschrift te lezen, maar wil je wél op de hoogte blijven van het beste van Margriet? Dan hebben wij iets leuks voor je: je kunt vanaf nu praten met Margriet via je Google Home óf Google Assistent op je telefoon of tablet. Zo heb je heel makkelijk toegang tot allerlei extra leuks. Benieuwd? Klik hier om direct met Margriet te praten. Meer uitleg nodig? Klik dan hier.

Ook interessant