Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

Zuurkool: superfood van 2016

zuurkool-nieuwe-superfood.jpg

Vergeet quinoa en gojibessen; het nieuwe superfood van 2016 is oer-Hollandse zuurkool. Een paar happen zuurkool zou net zo veel gezonde darmbacteriën opleveren als een hele pot probiotica.

Om zuurkool langer te kunnen bewaren en beter te kunnen verteren, wordt het met zout gepekeld. Hierdoor gaat het fermenteren en in dat proces ontstaan allerlei goede bacteriën die bijdragen aan een goede spijsvertering en ervoor zorgen dat de voedingsstoffen in de voedsel beter in je lichaam worden opgenomen. Een gezonde darmflora helpt je bovendien om makkelijker af te vallen en op gewicht te blijven.

Hmmm… lekker!

Nog een voordeel van gefermenteerd voedsel en drinken: het heeft een intensere smaak. Volgens trendwatchers zullen we in 2016 dan ook steeds vaker zuurkool en andere gefermenteerde producten, zoals tempeh, aantreffen in de schappen.

Een paar andere voorbeelden van gefermenteerd voedsel:

– yoghurt
– kefir (een zuiveldrank)
– zuurdesembrood, verkrijgbaar in elke reformwinkel
– kimchi (Aziatische groente), verkrijgbaar in de toko
– augurken (bevatten vaak wel veel suiker)
tempeh (nog gezondere variant van tofu, gemaakt van soja en rijk aan eiwitten)

Doe het zelf!

Het is ook heel makkelijk om zelf groenten te fermenteren; op internet vind je allerlei tips om je eigen probiotica te maken!

Meer lezen

Tempeh: het onbekende supervoedsel

6 goedkope alternatieven voor superfoods

Zo hoeft duurzaam eten niet duur te zijn

Ook interessant