Eten

Dag 25: zout, kan dat nog wel?

zout2.png

Tijdens de Fit Challenge ontvang je dagelijks een voedingstip van detoxcoach Jacqueline van Lieshout. Dit is de tip voor dag 25:

Meestal zijn we ons wel bewust van de hoeveelheid zout die we zelf aan ons eten toevoegen. Maar hoeveel zout er al is toegevoegd aan alle voorverpakte en bewerkte voedingsmiddelen die we kopen, dat weten we vaak niet. Zout is voor fabrikanten een belangrijke smaakmaker, en in combinatie met suiker en vet willen we er alleen maar meer van eten en dus kopen. Hoe vaker je voorverpakte producten eet (dit zijn niet alleen kant-en-klaarmaaltijden, maar ook soepen, vleeswaren en sauzen), hoe meer je smaakpapillen gewend raken aan een flinke dosis zout. Probeer dit soort producten daarom zo veel mogelijk te vermijden.

Zoute smaakmakers
Gelukkig is zout niet nodig om lekker te kunnen eten. Je gerechten breng je net zo makkelijk op smaak met  (verse) kruiden, knoflook, ui, gember en rode peper. Houd er wel rekening mee dat het soms even duurt voordat je ‘pure smaak’ weer terug is. Als je toch met zout wilt blijven koken, kies dan bij voorkeur voor mineraalrijk zout, zoals Keltisch zeezout. Keukenzout, dit is zo bewerkt dat er nauwelijks meer mineralen in zitten.

In 60 dagen fit en slank(er)
Schrijf je in voor de gratis Margriet Fit nieuwsbrief en ontvang elke dag gezonde recepten, oefeningen en tips van een voedingscoach. Samen met Margriet werk je aan een gezondere leefstijl in 60 dagen.

[sm-iframe height=”300″ src=”http://messagent.sanomadigital.nl/optiext/optiextension.dll?ID=yW7y_BMtB58zUaAptcLWth24A8lC9m6S7wHfswoXf62qRmiOP%2BiLKCNXW6wgXbEz22Vi0SmPVO9OkjTjcW”]

Spreekuur en ervaringen delen
Margriet organiseert wekelijks een spreekuur via Facebook met detoxcoach Jacqueline van Lieshout bij wie je terechtkunt met vragen over gezond eten. Wil je ervaringen delen met andere deelnemers? Word dan lid van de  Margriet Fit Challenge Facebookgroep!

Ook interessant