Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

Hoe zout is jouw beleg?

hoe-zout-is-jouw-broodbeleg.png

Vleeswaren zijn een populair broodbeleg. Maar ze bevatten ook relatief veel zout, en dat kan leiden tot hart- en vaatziekten en nierschade. Gelukkig bestaan er genoeg andere lekkere alternatieven om je boterham mee te beleggen, waar minder zout in zit. Afwisselen is goed!

Gemiddeld krijgen we per dag 8-10 gram zout binnen. Dat is meer dan de 6 gram die we als volwassene maximaal binnen zouden mogen krijgen per dag. Je kunt daar niet altijd wat aan doen. Brood bijvoorbeeld bevat reeds zout. Wat je wel kunt doen is opletten met wat je eet. Zoals vaker kiezen voor vleesbeleg dat minder zout is.

Zout per broodbeleg

Per plakje van 15 gram:

  • Cervelaatworst: 0,5 gram
  • Boterhamworst 0,4 gram
  • Achterham: 0,3 gram
  • Rosbief: 0,04 gram
  • Kipfilet: 0,03 gram
  • Hummus : 0,15 gram. Variant zonder zout: 0,01 gram
  • Magere smeerkaas 20+:0,4 gram. Variant zonder zout: 0,02 gram.

Minder zoute alternatieven

Af en toe een plakje worst kan geen kwaad, maar als je op de hoeveelheid zout wil letten die je dagelijks binnenkrijgt, kun je beter kiezen voor zoutarme vleessoorten als beleg, zoals rosbief of gekookte kipfilet. En nog een reden om niet te vaak te kiezen voor vleessoorten als worst en paté: ze bevatten relatief veel verzadigd vet. Verzadigd vet verhoogt het slechte cholesterol. Op die manier vergroot verzadigd vet het risico op hart- en vaatziekten..

Bron: Voedingscentrum

Ook interessant