Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

Zoete strijd: suiker of zoetstof?

zoete-strijd-suiker-of-zoetstof.jpg

Een heerlijk kopje thee is een goed begin van de dag. Toch loop je meteen tegen een dilemma aan: doe ik er suiker of een zoetje in?

Van suiker word je dik, maar zoetstoffen zouden weer allerlei complicaties met zich meebrengen. Waar kun je het beste voor kiezen?

Volwassenen, kinderen en zelfs diabeten kunnen probleemloos af en toe suiker eten. Maar als je jezelf regelmatig te buiten gaat aan zoete snacks als frisdrank, snoep of koekjes, tja, dan kun je daar wel klachten van krijgen. Zo’n onevenwichtige voeding kan maag-darmklachten, vermoeidheid of algehele malaise veroorzaken. Je kunt af en toe best een zoete snack eten, als je verder maar zorgt voor een gevarieerd en gezond eetpatroon.

Toch kunnen er wel redenen zijn om geen of minder suiker te eten. Bijvoorbeeld omdat je op je gewicht wilt letten of omdat je diabeet bent. Kies dan producten waarin suiker vervangen is door zoetstof. Het maakt daarbij wel uit welke soort zoetstof gebruikt is. Er zijn twee soorten:

Intensieve zoetstoffen
Deze zijn vijftig tot vijfhonderd keer zoeter dan suiker, terwijl ze toch geen of nauwelijks energie leveren. Je komt ze tegen in zoetjes en zoetstof (tabletjes, vloeibaar of in poedervorm), light frisdrank en light toetjes. Als je er niet te veel van eet, kun je ze dagelijks eten.

Extensieve zoetstoffen (polyolen)
Die zoetstoffen zijn iets minder, of net zo zoet als suiker. Ze leveren in het algemeen slechts iets minder energie dan suiker. Polyolen worden veel gebruikt in producten voor diabetici. Maar pas op: wanneer je grotere hoeveelheden producten met polyolen in één keer eet of drinkt, kan dit maag-darmklachten zoals diarree veroorzaken.

Ook kinderen kunnen beter niet teveel cyclamaat of polyolen (zoals sorbitol) binnenkrijgen. Zorg dat kinderen deze producten niet zomaar zelf kunnen pakken en hou een beetje in de gaten dat het niet de spuigaten uit loopt.

Bron: Voedingscentrum.nl
Chantal van der Leest

Ook interessant