Eten

Zijn zoete aardappelen gezonder dan gewone aardappelen?

zijn-zoete-aardappelen-gezonder-dan-gewone-aardappelen.jpg

De zoete aardappel is tegenwoordig niet meer weg te denken. We maken er frietjes van, een lekkere stamppot óf we poffen ze in de oven. Maar hoe zit het nu eigenlijk met de voedingswaarden van een ‘bataat’? Zijn zoete aardappelen gezonder dan gewone aardappelen?

Wij leggen het je hier uit.

Geen aardappel

Hoewel je zou denken dat de zoete aardappel familie is van de aardappel, is dit niet het geval. “De zoete aardappel lijkt qua structuur natuurlijk best veel op een aardappel. Maar de zoete aardappel is een knolgewas en onderdeel van de windefamilie. De normale aardappel behoort tot de nachtschadefamilie”, zo legt voedingsdeskundige Manon Wouters uit aan 24Kitchen. Hoewel er vaak wordt gedacht dat zoete aardappelen veel gezonder zijn dan gewone aardappelen, verschillen beide producten niet heel erg in voedingswaarde. “De zoete aardappel bevat zelfs iets meer koolhydraten en suiker”, zo stelt Wouters.

Lees ook
Zo kunnen zoete aardappelen je helpen om gewicht te verliezen

Zoete aardappelen zijn niet voor niks zoet

Een gewone aardappel bevat namelijk bijna geen suiker, terwijl een zoete aardappel 4,2 gram suiker per honderd gram bevat. “Dat is een behoorlijk verschil, maar niet heel verwonderlijk. Zoete aardappel smaakt ook daadwerkelijk zoeter en dat komt door de extra suikers die de knol bevat”, aldus Wouters.

Qua hoeveelheid suikers is een gewone aardappel dus eigenlijk gezonder. Een bataat bevat echter wél meer gezonde voedingsvezels dan een gewone aardappel. “Voedingsvezels zorgen ervoor dat je bloedsuikerspiegel minder snel stijgt. Door het hoge aantal voedingsvezels heeft de zoete aardappel een lage glykemische index (GI). Dat is ook direct het gezondheidsvoordeel.”

Langer verzadigingsgevoel

Wanneer we naar de glykemische index kijken, scoort de oer-Hollandse aardappel hoog: 78 op 50 gram koolhydraten. De zoete aardappel blijft steken op 35, bijna de helft. “De lage glykemische index van de zoete aardappel zorgt uiteindelijk voor een langer verzadigingsgevoel.” En dit is belangrijk, want volgens Wouters is een stabiele bloedsuikerspiegel uiteindelijk ook beter voor je gezondheid.

Vitaminen

Qua vitaminen zit er ook een verschil tussen beide producten. “Zoete aardappel bevat vooral veel betacaroteen”, zo vertelt Wouters. “Dit zit met name in oranjekleurige producten zoals wortel, paprika en dus ook de zoete aardappel met oranje vruchtvlees. Betacaroteen wordt in het lichaam omgezet in vitamine A. Zoete aardappel bevat ook meer calcium en vitamine C.” Maar dit betekent echter niet dat je een gewone aardappel moet onderschatten. “Deze scoort weer hoger op magnesium en vitamine B6”, aldus Wouters.

Kortom: zowel zoete als gewone aardappelen zijn gezond, maar het is maar net wat jij belangrijker vindt in je voedingspatroon.

Yeah, Margriet.nl is genomineerd voor Website van het Jaar 2020! 
Help jij ons winnen? Stem dan snel!

Bron | 24Kitchen
Beeld | iStock

Heb jij het Margriet-kookboek al? Met ruim duizend recepten uit onder meer de Hollandse, Italiaanse en Thaise keuken.

Ook interessant