Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

Zo minder je met zout zónder smaak te verliezen

sf0rg4c6we1y_selected_wide_1200.jpg

Ongemerkt krijgen we dagelijks behoorlijk wat zout binnen. De grootste hoeveelheid komt niet uit een zoutvaatje, maar zit verwerkt in diverse voedingsmiddelen. Als je wilt minderen, kun je dus het beste kiezen voor onbewerkt voedsel. Maar hoe zorg je dan dat je die lekker op smaak krijgt?

Met de volgende tips minder je met zout, terwijl de smaak niet verloren gaat.

Te veel zout binnenkrijgen

Kaas, sauzen, bouillon en vleeswaren. Allemaal bevatten ze zout. Gemiddeld krijgen we daardoor zo’n drie gram meer zout binnen, dan ons lichaam nodig heeft. Zout draagt eraan bij dat onze vochtbalans, spierwerking en bloeddruk op peil blijven. Maar wanneer je te veel zout eet, zorgt dat ervoor dat je te veel vocht vasthoudt, je bloeddruk stijgt en je hart harder moet werken om bloed rond te pompen. Op lange termijn kan dat lijden tot risico op hart- en vaatziekten en allerlei nieraandoeningen.

Gezond zout, bestaat dat?

Helaas, we moeten je teleurstellen. Gezond zout bestaat niet. Of je nou kiest voor Keltisch zeezout, kruidenzout of Roze Himalayazout. Allemaal bevatten ze evenveel natrium. Dit is het stofje dat zorgt voor de schadelijke uitwerking op het lichaam. Zeekraalzilt en LoSalt bevatten wel minder natrium. Maar kunnen ook niet onbeperkt worden gegeten. Soja is een geliefde zoutvervanger bij Aziatisch eten, maar je eet er al snel te veel van. Een eetlepel levert 1,6 gram zout, meer dan de helft van de hoeveelheid die je dagelijks nodig hebt.

Lees meer
Deze zeven signalen waarschuwen je dat je te veel zout eet

Kies voor verse kruiden

Wil je minderen met zout, maar wel lekker blijven eten? Kies dan zoveel mogelijk voor (verse) kruiden. Op deze manier lever je niet in op smaak, maar draai je wel een culinaire maaltijd in elkaar. Meesterkok Michel Hanssen schreef twee kookboeken over lekker eten zonder zout en raadt aan om vooral veel kruiden te gebruiken in gerechten. “De combinatie van fenegriek, uienpoeder, witte peper en mosterdzaad geeft veel smaak. Piment is een geweldige specerij voor vleesgerechten en in saladedressing.” Ook heeft hij een tip om sperzieboontjes wat meer op smaak te brengen. “Boontjes combineren goed met witte peper, gember en een beetje foelie. Verse nootmuskaat is heerlijk om over groenten te raspen. Dat geeft zo veel smaak.” Experimenteer zelf eens door een kruidenmengsel te maken. Als je eenmaal een lekker kruidenmengseltje hebt, kun je het bewaren en de volgende keer weer gebruiken.

Aziatische keuken

Het is misschien even wennen, maar je smaakpapillen passen zich echt aan als je minder zout gaat eten. Kijk maar eens naar de Aziatische keuken, waar ze smaakvol met minder zout koken. Er wordt gebruik gemaakt van gember, limoenblad, citroengas en kokos. Dit zijn goede alternatieven voor zout. Ook zijn knoflook en sjalotjes bekende smaakversterkers die veel doen voor een gerecht. En vergeet als laatste de citrusvrucht niet: een gezonde manier om je maaltijd op smaak te brengen.

Het is vooral belangrijk dat je bewust bent van de smaken van pure ingrediënten. Proef en leer de zuivere smaken waarderen.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron| AD, Tipsenweetjes.nl
Beeld| iStock

Margriet 48

Margriet 48 ligt nu in de winkel! Met deze week: gezond & fit de winter in, zo herken je online oplichting, lekkere & voedzame ontbijtjes en nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m online zonder verzendkosten.

Ook interessant