Eten

Zo maak je je eigen amandelboter

amandelboter.jpg

Gek op pindakaas? Amandelboter is het gezonde alternatief! Het is niet alleen een bron van vitamine E, maar ook uiterst voedzaam. Je kunt het ook gemakkelijk zelf maken. 

Amandelboter is een veelzijdig product: heerlijk op een boterham of cracker of lekker als dipsaus. Maar amandelboter is ook goed te gebruiken voor een voedzame smoothie. De smaak is vergelijkbaar met pindakaas, maar dan net iets zachter en subtieler.

Waarom is amandelboter gezond?

Amandelen bevatten veel gezonde olie. Door de amandelen te persen, ontstaat er een smeuïge, smeerbare pasta. Pindakaas wordt op dezelfde manier gemaakt, alleen worden daar vaak suikers aan toegevoegd. De amandelen zijn van zichzelf al zoet. Aan een goede amandelpasta wordt hooguit een snufje zeezout toegevoegd.

Daarnaast zijn amandelen goed voor je lichaam. Ze hebben een verlagend effect op het cholesterolgehalte, doordat amandelen vol zitten met plantensterolen: stofjes die de opname van cholesterol door de darmen tegengaan. Ook zijn amandelen rijk aan vitamine E, in een vorm die gemakkelijk door het lichaam wordt opgenomen. Dit houdt de huid, zenuwen, spieren, rode bloedcellen en het hart gezond. Ook helpt vitamine E om hart- en vaatziektes te voorkomen. Als je elke dag 30 gram amandelen eet, kom je aan 33 procent van je dagelijkse behoefte aan vitamine E.

Amandelen bevatten ook veel mineralen, waaronder mangaan, dat botten helpt sterk te maken. Het magnesium is gunstig voor de spier- en zenuwfunctie en reguleert de bloeddruk. Verder zijn amandelen een bron van vezels en bevatten ze veel proteïnes, omega 3 en onverzadigde vetzuren. De koolhydraten die in amandelen zitten, bestaan voornamelijk uit vezels.

Hoe eet je amandelboter?

In elk recept waarbij pindakaas wordt gebruikt kun je amandelboter als vervangend product nemen. Je kunt het zowel als hartig of zoet product gebruiken.

  • Op een rijstwafel. Besmeer een rijstwafel met amandelpasta en besprenkel deze met honing of agavesiroop. Dit maakt het nog zoeter.
  • In je smoothie. Meng wat amandelboter in je ontbijtsmoothie voor een vitamine E-boost.
  • Op een boterham. Besmeer een boterham met een dun laagje amandelpasta en beleg deze verder met plakjes komkommer.
  • In een mueslireep. Maak zelf mueslirepen met havervlokken, rozijnen en amandelpasta. De pasta zorgt voor het binden.
  • Als dipsaus. Snijd wat stukjes fruit en gebruik de boter als gezonde dip.
  • Op cupcakes. Smeer wat amandelpasta als gezonde frosting op een cupcake of taartje in plaats van glazuur of fondant.
  • Als dressing. Gebruik de boter als dressing over je salade. Meng het wel met wat citroensap en kokosmelk om de boter iets dunner te maken.
  • In een chocolademuffin. Gebruik amandelboter ter vervanging van normale boter in muffins. Dit geeft ze gelijk een zoete notensmaak.

Recept

Ingrediënten
450 gram rauwe ongezouten amandelen
keukenmachine
spatel of lepel
leeg potje

Zo maak je het! 
Doe de amandelen in de keukenmachine en laat haar draaien tot de amandelen een dik en redelijk glad mengsel vormen. Als het de structuur van pindakaas heeft is het klaar. Dit duurt ongeveer 15 minuten. Doe de pasta vervolgens in een potje, sluit het af met een deksel en bewaar in de koelkast. De amandelboter blijft zo’n twee weken goed. Voeg eventueel naar smaak wat zeezout of kaneel toe.

Bron: Gezondetips.nl

Ook interessant