Eten

Zo maak je gezonde friet

patatjes.jpg

Friet is heerlijk, maar niet de meest gezonde maaltijd op tafel. Toch kun je ook gezonde friet eten, en wel met zoete aardappel, pastinaak en knolselderij. Hierbij drie makkelijke recepten! 

Friet van zoete aardappel

Wat heb je nodig?
(2 personen)

– 2 middelgrote zoete aardappels
– 2 el kokosolie
– 1 tl zeezout
– 1 tl paprikapoeder

Zo maak je het?
Was de aardappels en snijd ze in lange dunne repen. Laat ze een half uur tot een uur weken in koud water, zo verwijder je het zetmeel waar je frieten knapperiger van worden. Smelt de kokosolie op een laag vuur en smeer de aardappels ermee in. Strooi er paprikapoeder en een beetje zout over. Bak ze in de oven op een met bakpapier beklede ovenplaat en hussel halverwege de frietjes zodat ze aan alle kanten goed worden gebakken.

Duur: 30-35 min in een voorverwarmde oven op 180 C.

Friet van pastinaak

Wat heb je nodig?
– 1 pastinaak
– kerriepoeder
– olijfolie

Zo maak je het!
Schil de pastinaak en snijd hem in dunne repen voor de frieten. Smeer de frieten nu in met olijfolie en strooi er wat kerriepoeder overheen. Leg ze nu op een met bakpapier beklede overplaat en bak ze. schud de frieten halverwege.

Duur: 20 min. in een voorverwarmde oven op 180ºC.

Friet van knolselderij en sperziebonen

Wat heb je nodig?
– 150 g sperziebonen
– halve knolselderij
– 1 el paprikapoeder
– peper en zout
– olijfolie

Zo maak je het!
Schil de knolselderij en snijd deze in repen en dop de sperziebonen. Leg de sperziebonen en knolselderij op een met bakpapier beklede ovenplaat. Besprenkel ze met olijfolie en bestrooi met de paprikapoeder, peper en zout. Zet ze in de oven en schud de frietjes halverwege.

Duur: 20 min. in een voorverwarmde oven op 180ºC.

>> Zin in nog meer gezond, maar lekker eten? Kijk hier voor al onze recepten!

Ook interessant