Eten

Zó gezond is appelstroop

is-het-eten-van-appelstroop-een-goede-manier-om-ijzer-binnen-te-krijgen.jpg

Wat zal ik vandaag op mijn brood smeren? Hartig of zoet? Een vraag die misschien wel dagelijks terugkomt aan de ontbijt- of lunchtafel. Ga je voor zoet dan kies je misschien voor een boterham met honing, hagelslag of appelstroop. Maar hoe gezond zijn die producten eigenlijk? En hoe ga je om met zoet broodbeleg? 

Het Voedingscentrum weet precies hoe je het aanpakt:

Appelstroop Van appelstroop wordt wel gezegd dat het heel gezond is. Toch klopt dit niet helemaal. Appelstroop wordt meestal gemaakt van appels en het sap van suikerbieten (beetwortelsap) en bevat 55 tot 70% suiker. Wel bevat appelstroop veel ijzer. Anders dan vaak wordt gedacht is dit niet afkomstig van de appels, maar van de suikerbieten. Wil je optimaal profiteren van dit ijzer? Neem er dan iets bij met veel vitamine C, zoals een sinaasappel of een kiwi. Vitamine C bevordert de opname van ijzer in je bloed.

Honing Ook honing staat bij veel mensen bekend als gezond, het is immers een natuurproduct. Honing is net als biet- en rietsuiker een vorm van suiker. In je lichaam worden alle soorten suikers op dezelfde manier afgebroken en verteerd. Honing bevat iets meer water dan kristalsuiker, waardoor er iets minder calorieën in zitten. Daarnaast bevat honing een kleine hoeveelheid mineralen en vitaminen. Dit is echter zo gering dat het niet bijdraagt aan gezonde voeding.

Hagelslag Chocoladehagelslag dan? Geen best nieuws voor zoetekauwen, maar als je gezond wilt eten, kun je hagelslag beter niet te vaak nemen. Deze bevat veel suiker en de chocoladevarianten bevatten ook veel verzadigd vet. Daarom staan ze allemaal niet in de Schijf van Vijf. Je kunt het best af en toe eens eten, maar niet te veel en niet te vaak.

Wat is gezond broodbeleg?
Geen van deze producten staan in de Schijf van Vijf. Maar hoe ga je daarmee om en hoe vaak doe je één van deze producten op je boterham? Het Voedingscentrum heeft een vuistregel bedacht voor het omgaan met producten buiten de Schijf van Vijf. “Kies elke dag niet vaker dan drie tot vijf keer iets kleins buiten de Schijf van Vijf,” zo adviseert het centrum. Je kunt de bovenstaande producten dus best weleens nemen, zolang je er maar bewust mee omgaat.

Gezonde alternatieven
Lekker en gezond: denk eens aan fruit op brood, bijvoorbeeld plakjes banaan, appel of aardbei. Een boterham met pindakaas zonder toegevoegd(e) zout of suiker of een andere 100% notenspread is ook goed. Leuke en gemakkelijke tips om te variëren met broodbeleg vind je hier.

Bron | Voedingscentrum
Beeld | iStock

Leuk om te lezen

Bekijk ook

Vriendinnen Ingrid en Liezet gaan op pad in het oosten van Nederland.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Ook interessant