Eten

Honger door stress? Zo beïnvloeden je emoties je eetgedrag

honger-door-stress-zo-beinvloeden-je-emoties-je-eetgedrag.jpg

Stress op werk, een gezellige borrel, eten uit verveling of juist om je verdriet te verwerken. Er zijn allerlei verschillende emoties die allemaal leiden tot één ding: eten. 

Maar waar komt de behoefte om naar eten te grijpen vandaan als we bepaalde emoties voelen? Daarvoor moeten we eigenlijk terug naar onze kindertijd.

Baby emoties

Volgens Malina Malkani van de Academy of Nutrition and Dietetics kan het emotie-eten terug worden gebracht naar toen we nog een baby waren. Van jongs af aan is namelijk aangeleerd dat eten een soort probleem wegneemt. Als een baby huilt krijgt deze melk om een gerustgesteld gevoel te geven. Op deze manier leren we om een bepaald negatief gevoel met eten te veranderen. 

Emotie-eten

Over de term emotie-eten is veel te zeggen. Het wordt vaak bestempelt als modewoord om overmatig eetgedrag goed te praten. Toch is het wel degelijk zo dat je hier last van kunt hebben. Je hersenen kunnen namelijk door een bepaalde emotie geprikkeld worden, waardoor je zin krijgt in bepaald eten. Vooral bij verdriet en stress kun je de drang voelen om dit op te lossen met eten. 

Troostvoer

Heb je vaak de behoefte om te eten als je je verdrietig voelt? Dan kan dat komen, omdat je als kind bijvoorbeeld een snoepje kreeg als je verdrietig was. Daarnaast kan eten afleidend werken. Je verdrietige gevoel verdwijnt even wanneer je troostvoer eet, waardoor je hersenen weer een positieve prikkel krijgen. Het nadeel is wel dat als je je helemaal laat gaan op allerlei snacks, je vervolgens weer last kan krijgen van een schuldgevoel. Gevoelens van schuld en schaamte door het emotie-eten kan weer leiden tot een gevoel van stress. En ook dat heeft weer invloed op je eetgedrag. 

Lees ook: Waarom stress heel slecht is voor de gezondheid van je mond

Onderbuikgevoel

Vooral de emoties die je, als je stress hebt, ervaart oefenen grote invloed uit op je eetgedrag. Je lichaam maakt bij stress namelijk een hormoon aan dat cortisol heet. Dit geeft je een gevoel in je buik dat lijkt op een hongerig gevoel. Daarnaast zorgt cortisol in samenwerking met adrenaline ervoor dat de suikerreserve in je lever een seintje krijgt. Daardoor stijgt je bloedsuikerspiegel. In eerste instantie heeft dat een positief effect, want je wordt er alerter door. Helaas is dat van redelijk korte duur, waardoor je een soort suikerdip ervaart. En daardoor ontstaat de drang om tijdens stress zoveel te willen snacken. 

Artikelen van Margriet ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron|Volkskrant, AndC
Beeld|iStock

Ook interessant