Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

Kokosbloesemsuiker, is dat gezonder dan gewone suiker?

kokosbloesemsuiker-is-dat-gezonder-dan-gewone-suiker.jpg

Alle soorten suikers bevatten ongeveer evenveel calorieën. Maar sommige soorten lijken wel meer mineralen te bevatten dan andere. Zo bevat kokosbloesemsuiker meer magnesium en kalium dan gewone suiker. Daarmee rijst de vraag: is kokosbloesemsuiker daardoor ‘gezonder’ dan andere suikers? 

Van ‘gezonde’ suikers tot suikervangers: wat zijn de beste opties? 

Verschillende soorten suikers

Volgens het Voedingscentrum maakt het niet uit of je nu gewone suiker, rietsuiker, honing of agavesiroop eet. Je lichaam zou de suikers (koolhydraten) allemaal op dezelfde manier verwerken en we weten allemaal wat er gebeurt als we te veel zoetigheid eten.

Toch zijn er wel verschillen. Zo bevatten ruwe rietsuiker en honing meer mineralen dan gewone tafelsuiker en heeft agavesiroop een lagere glycemische index (GI). Hierdoor zou het minder effect hebben op je bloedsuikerspiegel. We vergelijken drie soorten suikers:

1. Palmsuiker

Palmsuiker lijkt op bruine suiker, maar in tegenstelling tot gewone tafelsuiker en bruine suiker bevat palmsuiker veel meer mineralen, zoals magnesium en kalium. Volgens orthomoleculair voedingsdeskundige Anne Marie Reuzenaar zit er zelfs vitamine C in. Van palmsuiker wordt wel gezegd dat het veel langzamer in het bloed wordt opgenomen.

Bronnen spreken van een glycemische index van 30 tot 35, wat zeer laag is (tafelsuiker heeft een GI van gemiddeld 65, honing 58). Dit is echter in geen enkel wetenschappelijk onderzoek terug te vinden. Daarnaast bevat palmsuiker bijna net zo veel calorieën en koolhydraten als gewone (basterd)suiker. De structuur van palmsuiker is vergelijkbaar met die van basterdsuiker en dus heel geschikt om mee te bakken.

2. Kokosbloesemsuiker

Kokosbloesemsuiker is een specifieke soort palmsuiker die wordt gewonnen uit een ander soort palmboom en bevat, volgens de tabel van voedingsdeskundige Reuzenaar, zelfs nog méér soorten mineralen dan palmsuiker. Zo zit er meer chroom, ijzer, calcium en nog meer kalium in. Dat er in de suiker nog zo veel meer voedingsstoffen achterblijven dan bij gewone suiker komt doordat de nectar die uit de bloesem van de kokosboom wordt getapt niet wordt verhit. Aan Women’s Health stelt voedingsdeskundige Rolien Scheepbouwer dat dat ook meteen het enige gezonde aan de suiker is. 

De suiker smaakt een beetje naar karamel en die proef je vooral goed als je de suiker smelt, bijvoorbeeld in zoete baksels of in de havermout. Maar je kunt de suiker ook door je yoghurt roeren. Kortom: alles wat je met gewone suiker doet, kun je met kokosbloesemsuiker ook. Van deze suiker wordt eveneens beweerd dat het een lage glycemische index heeft, maar ook dit is nergens terug te vinden. Wél zitten er iets minder calorieën in: volgens de tabel van voedingsdeskundige Reuzenaar telt 100 gram kokosbloesemsuiker 379 calorieën, gewone suiker 406.

3. Agavesiroop

Deze natuurlijke stroop wordt gemaakt van de agave, een Mexicaanse vetplant. In tegenstelling tot palm- en kokosbloesemsuiker is van agavesiroop wel aantoonbaar dat het een lage glycemische index heeft (35-45). Dit komt omdat agavesiroop rijk is aan fructose. Een eetlepel agavesiroop telt ongeveer 60 calorieën – dat is 20 meer dan gewone tafelsuiker, maar vanwege de sterke, zoete smaak heb je er ook minder van nodig.

Van agavesiroop wordt echter ook gezegd dat het niet zo goed voor je lever zou zijn, omdat deze de fructose moet afbreken en hij daar maar een beperkte capaciteit voor heeft. Bronnen spreken hierover elkaar tegen. Agavesiroop is lekker in bijvoorbeeld yoghurt, een smoothie, over een pannenkoek of in cake of taart.

Lees ook: Dit kun je het beste doen als je te veel suiker hebt gegeten

Fructose, sucrose, glucose…?

Zoetmiddelen zoals honing, tafelsuiker en agavesiroop bestaan uit verschillende soorten koolhydraten, zoals fructose, glucose en sucrose. In het blad Orthica, tegenwoordig Voedingswaarde, legde diëtist Henny de Lint eerder het verschil uit. Volgens haar bestaat agavesiroop voor een groot deel uit fructose (vruchtensuiker), dat langzaam in het bloed wordt opgenomen (lage GI).

Producten met veel glucose (druivensuiker), zoals graanglucosestropen, geven juist een enorm snelle bloedglucosestijging (hoge GI). Riet- en kristalsuiker en ahornsiroop zitten daar volgens de diëtist tussenin – dit bestaat grotendeels uit sucrose, dat weer voor de helft bestaat uit glucose en de andere helft uit fructose.

Honing is een mengsel van glucose, fructose en een beetje sucrose, en de verhouding wisselt sterk per soort. ‘Acaciahoning bestaat bijvoorbeeld voor het grootste gedeelte uit fructose, terwijl boekweithoning weer hoofdzakelijk glucose bevat’, aldus De Lint. Palmsuiker bestaat overwegend uit sucrose.

Is kokosbloesemsuiker gezonder?

Hoewel suikers zoals kokosbloesemsuiker en agavesiroop vaak worden verkozen over gewone suiker, blijkt het dus niet per se een veel gezondere keuze te zijn. Veel beweringen over de voordelen zijn vaak niet wetenschappelijk onderbouwd. En hoewel er in kokosbloesemsuiker wel iets meer voedingsstoffen zoals mineralen overblijven, is en blijft het een product dat voornamelijk uit suikers bestaat. Het verschil is dus minimaal. Wil je het echt gezonder aanpakken? Dan kun je het beste kiezen voor natuurlijke suikervervangers.

Natuurlijke suikervervangers

Als je liever helemaal geen suiker wil gebruiken kun je in baksels evengoed vanillepoeder (niet te verwarren met vanillesuiker), kaneel en gedroogde abrikozen gebruiken. Die laatste hebben bovendien de laagste glycemische index van alle gedroogde fruitsoorten.

Je kunt ook eens experimenteren met stevia, een natuurlijke zoetstof gemaakt van de bladeren van het steviaplantje. Het bevat nul calorieën en heeft geen enkel effect op je bloedsuikerspiegel. Wel heeft het plantje een beetje een bitter smaakje, dus je zult er altijd suiker bij moeten blijven gebruiken om dit te maskeren.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.           

Bron | Diabetesfonds, Anne Marie Reuzenaar, Voedingscentrum, WebMD.com, Voedingswaarde, Women’s Health
Beeld | Getty Images 

Margriet 11 ligt nu in de winkel! Daarin lees je deze week: een jaar corona: dit heeft het ons gebracht, een interview met Daphne Deckers, verzorgingstips voor grijs haar, 6 vragen aan 6 vrouwen uit de Tweede Kamer én we geven maar liefst 214 (!) boeken weg. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m online zonder verzendkosten.

Ook interessant