Eten

Rijstwafels: broodvervanger, lekker tussendoortje of juist niet zo gezond?

rijstwafels-broodvervanger-lekker-tussendoortje-of-juist-niet-zo-gezond.jpg

Over rijstwafels zijn de meningen verdeeld. Sommige mensen vinden ze stinken, anderen vinden ze smaakloos terwijl een derde groep rijstwafels just verslavend lekker vindt. Over het algemeen worden rijstwafels gezien als gezond, maar zijn ze dat ook echt?

De rijstwafel, wie kent ‘m niet? Gemaakt van voornamelijk gepofte rijst en in allerlei verschillende varianten te vinden in de supermarkt tussen de ontbijtproducten. Van naturel en meergranen tot wafels met een laagje karamel, chocolade of yoghurt óf juist opgeleukt met een kaassmaakje.

Weinig calorieën

Een rijstwafel (7 gram) bevat ongeveer 27 calorieën. Dat zijn maar weinig calorieën als je kijkt naar de dagelijkse hoeveelheid die voorgeschreven wordt om te eten; niet zo gek dat de rijstwafel populair is onder mensen op dieet. Maar betekent die kleine hoeveelheid calorieën in rijstwafels ook meteen dat ze gezond zijn? Zo makkelijk blijkt de vork niet in de steel te zitten. De reden dat rijstwafels zo weinig calorieën bevatten, is omdat er verder ook maar weinig stoffen in zitten. Ze bestaan voornamelijk uit koolhydraten, namelijk 5,7 gram per rijstwafel van 7 gram. Verder bevatten rijstwafels dus maar weinig tot geen eiwitten, vetten en vezels. Meestal zijn rijstwafels ook nog gemaakt van witte rijst, wat voornamelijk snelle koolhydraten bevat die je bloedsuikerspiegel laten schommelen.

Lees ook: Witte rijst of zilvervliesrijst: welke rijst is het gezondst?

Geen broodvervanger

Een volwaardig voedingsproduct mag je de rijstwafel daarom dus eigenlijk niet noemen; een vervanger van brood is het dan dus ook niet. Als je een rijstwafel (7 gram) vergelijkt met een sneetje volkorenbrood (35 gram) zie je bijvoorbeeld dat de rijstwafel 0,2 gram vezels bevat, terwijl er in een volkoren boterham 2 gram aan voedingsvezels zit. Ook zitten in volkoren brood veel meer vitaminen en mineralen die je lichaam hard nodig heeft.

Tussendoortje

Rijstwafels zijn daarom vooral geschikt als tussendoortje waarmee je een koekje of snack vervangt. Kies dan wel voor een naturel- of meergranenwafel, want de exemplaren met een smaakje of een zoet laagje bevatten suikers. En dát maakt die rijstwafels meteen een stuk minder gezond. Toch moet je ook uitkijken bij het eten van rijstwafels als tussendoortje. Ze bevatten weinig voedingswaarde maar wél relatief veel snelle koolhydraten, die je bloedsuikerspiegel laten schommelen. Daardoor kan het zo zijn dat je binnen no time juist méér trek hebt dan voor je de rijstwafel at. Daarom is het beter om er eentje te beleggen met wat groente, fruit of kaas, zodat je meer voedingsstoffen binnenkrijgt.

Lees ook: Van déze 5 snacks krijg je juist honger

Rijstwafel beleggen

Om ervoor te zorgen dat de rijstwafel langzamer wordt verteerd, is het verstandig om ‘m voedzaam én lekker (want de rijstwafel wordt toch vaak saai gevonden qua smaak) te beleggen. Denk hierbij aan de volgende combinaties: ei met tapenade, hummus, avocado en geitenkaas, gerookte makreel met komkommer of kipfilet met fijngesneden selderij en bieslook.

Arseen in rijstwafels

Rijstproducten, waaronder dus rijstwafels, kunnen arseen bevatten. Dit stofje komt door milieuvervuiling in het grondwater in de rijst terecht. Als je te veel arseen binnenkrijgt, kan dat schadelijk zijn voor je gezondheid. Vooral jonge kinderen zijn vatbaar voor de schadelijke gevolgen van deze stof, omdat ze minder wegen en dus al snel meer van het stofje binnenkrijgen Rijst of rijstwafels eten is in principe geen probleem, maar het is niet verstandig om dagelijks een heel pak te consumeren.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.  

Bron | Voedingscentrum, Lekker Gezond
Foto | iStock

Ook interessant