Eten

Glutenvrij brood bakken? Zó wordt het een succes

glutenvrij-brood-bakken-zo-wordt-het-een-succes.jpg

Er gaat maar weinig boven de geur van versgebakken brood dat nog helemaal warm uit de oven komt. Mensen met de ziekte Coeliakie kunnen echter niet zomaar genieten van een snede tarwebrood.

Met deze tips kun je zelf lekker glutenvrij brood bakken.

Wat zijn gluten?

Gluten zijn eiwitten die van nature voorkomen in bepaalde granen (tarwe, rogge, gerst, spelt, kamut). Deze eiwitten zorgen er bijvoorbeeld voor dat het brooddeeg luchtig wordt’, meldt het Voedingscentrum. Mensen met Coeliakie verdragen geen gluten. Bij hen veroorzaakt het eten van gluten beschadigingen aan de dunne darm.

Tips glutenvrij brood bakken

  1. Hanteer je het recept van een normaal brood? Dan is het voor de smaak en textuur van het brood aan te raden om meel niet zomaar te vervangen voor glutenvrij meel, maar een mix van meerdere meelsoorten zonder gluten te gebruiken. Dit zijn onder andere havermeel, boekweitmeel, maismeel of rijstemeel. Tegenwoordig zijn er ook al bakmixen te koop gemaakt waarmee je glutenvrij brood kunt maken.
  2. Voeg psylliumvezel aan je zelfgemaakte deeg toe. Dit maakt je brood namelijk een stuk luchtiger.
  3. Het schijnt dat glutenvrij deeg plakkeriger is dan brooddeeg dat wél gluten bevat, dus het is aan te raden om je bakblik of broodvorm extra goed in te vetten.
  4. Om die gewilde knapperige korst en luchtige textuur te krijgen, kun je een bakje water in de oven zetten. Dit zorgt ervoor dat het beter rijst en mooi krokant wordt tijden het bakken.

Broodvervangers

Vind je zelf brood bakken toch wat veel gedoe, of ben je simpel weg niet zo’n fan van brood? Margriet-redacteur Ilse eet zelf glutenvrij en tipt dat er nog genoeg lekkers zonder gluten te vinden is. “Qua vervangers van brood eet ik veel crackers (daar kunnen ze – of er nou wel of geen gluten in zitten – niet zo veel verkeerd aan doen). Rijstwafels of maiswafels met lekker vullend beleg is ook altijd goed. En als ontbijt bijvoorbeeld yoghurt met glutenvrije granola of glutenvrije havermout.”

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Women’s Health, Voedingscentrum
Beeld | iStock

Ook interessant