Eten

Lekker en gezond: zo maak je gemakkelijk zelf cashewyoghurt

cashewyoghurt.jpg

Dol op yoghurt als ontbijt, maar wil je af en toe eens een plantaardige variant proberen? Of mag je bijvoorbeeld geen zuivel? Dan hebben wij een goede en voordelige tip: cashewyoghurt. Hartstikke gezond en nog makkelijk om zelf te maken ook.  

Vaak hangt er aan plantaardige yoghurt uit de supermarkt een redelijk prijskaartje. Maak daarom je cashewyoghurt voortaan lekker zelf.

Gezonde optie?

Er komen steeds meer plantaardige varianten van yoghurt op de markt. Soja- of kokosyoghurt zijn inmiddels al niet meer weg te denken uit het schap. Maar nu is er weer iets nieuws: cashewyoghurt. We kunnen ons voorstellen dat je bij cashewnoten niet meteen de link legt naar frisse yoghurt, maar juist eerder denkt aan vet. Het klopt dat deze cashewyoghurt inderdaad meer calorieën telt dan een andere plantaardige of dierlijke yoghurt. Maar de vetten uit cashewnoten zijn voornamelijk onverzadigd en rijker aan kalium, magnesium en eiwit. Hierdoor is deze yoghurt voedzamer dan andere varianten. En dus ga je minder snel tussendoor (ongezond) snacken.

Lees ook: Dít is waarom je elke dag noten zou moeten eten

Cashewnoten weken 

Zelf aan de slag? Gelukkig is het heel eenvoudig. Om van cashewnoten cashewyoghurt te maken moet je de noten eerst weken. Dit is doe je door rauwe cashews tenminste vier uur in water te laten weken. Door de cashewnoten te weken komen alle gezonde voedingsstoffen vrij. Het makkelijkste is om de noten een nachtje te laten weken, zodat je de volgende dag gelijk aan de slag kunt gaan. Wil je meer maken dan een eenpersoonsportie? Reken een ruime handvol cashewnoten per persoon. Voeg wat zout aan het water toe en weken maar. 

Blenden 

Als je je cashewnoten lang genoeg hebt laten weken zijn ze zacht geworden en erg bleek van kleur. Spoel de noten af en stop ze in een blender. Voeg hier een klein beetje citroensap, een theelepel honing en een snufje zout aan toe. Vervolgens blend je dit geheel tot een cashewyoghurt. Voeg tijdens het blenden af en toe water toe om tot de juiste dikte te komen, et voilà. Zo simpel en snel maak je voortaan je eigen gezonde yoghurt.  

Bewaren 

Je kunt de cashewyoghurt alvast vooruit maken. Je kunt dit afgedekt namelijk ongeveer een week in de koelkast bewaren. Voeg aan je yoghurt nog een beetje granola of muesli toe en wat fruit naar keuze en je hebt een heerlijk gezond én zelfgemaakt ontbijtje. 

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron| ELLE, Culy
Beeld|iStock

Ook interessant