Eten

Zeezout of gewoon zout?

zout.jpg

Het ziet er zo exotisch uit, dat roze himalayazout of grijze zeezout. Maar is het ook gezonder? 

Ja en nee. Het grootste voordeel van zeezout en andere bijzondere zouten, is dat het na winning niet wordt geraffineerd, zoals gewoon tafelzout. Daardoor blijven de van nature aanwezige mineralen, zoals calcium en magnesium, behouden en zou het volgens fijnproevers ook veel beter smaken. Volgens voedingswetenschappers is de hoeveelheid mineralen die je met dit zout binnenkrijgt echter verwaarloosbaar, omdat je van zout maar heel weinig gebruikt. Dezelfde voedingsstoffen kun je makkelijker en beter halen uit fruit, groente, brood en zuivel.

Nauwelijks jodium

Daarnaast bevat zeezout nauwelijks jodium, een ánder belangrijk mineraal waar bovendien veel Nederlanders volgens het Vitamine Informatie Bureau een tekort van riskeren. In gewoon, gejodeerd tafelzout zit relatief veel meer jodium, omdat dit er speciaal aan is toegevoegd. Aan de ene kant bevatten de ‘natuurlijke zouten’ dus meer mineralen, maar aan de andere kant ook weer niet.

Evenveel natrium

Het is ook niet zo dat je van het ene zout meer kunt eten dan van het andere. Alle soorten zouten – hoe speciaal of zeldzaam ook – bevatten ongeveer evenveel natrium, dé reden waarom we voorzichtig moeten zijn met zout. Natrium kan namelijk de bloeddruk verhogen. En daarbij telt elke gram.

Minder ‘zout’

Het enige zout dat minder natrium bevat, is kaliumzout (te koop als Jozo Bewust of Lo Salt). Het natrium in dit (gejodeerde) zout is grotendeels vervangen door kalium, wat het bloeddrukverhogende effect van natrium verlaagt. Wel is het minder geschikt voor nierpatiënten of mensen die medicijnen voor hun bloeddruk gebruiken. Het zout smaakt ook iets bitter.

Kortom, voor de afwisseling, smaak en het kleine beetje extra mineralen kun je best zeezout of andere exotische zouten gebruiken. Maar echt gezonder zijn ze niet, aldus deskundigen.

Genoeg zout in natuurlijke voeding

De hoeveelheid zout die van nature in voedsel zit, is voor ons voldoende. Voor volwassenen geldt daarom een advies om per dag niet meer dan zes gram toegevoegd zout te eten. Wil je meer inzicht in je zoutinname? Of wil je tips over zout in je voeding? Doe dan de zouttest.

Lees ook > Wel of niet meer zout met warm weer?

Bron | Voedingscentrum, gezondheidsnet 

Ook interessant