Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

Zó weinig groente eten Nederlanders gemiddeld (en zo eet je het vaker)

zo-weinig-groente-eten-nederlanders-gemiddeld-en-zo-maak-je-er-meer-van.jpg

Groente is hartstikke gezond, dat hoeven we je niet meer te vertellen. Tóch eten we gemiddeld te weinig groente; de meesten van ons halen het niet om elke dag 250 gram groenten te eten. Hoe zorg je dat je meer hiervan in je dieet krijgt?

De opties zijn éindeloos!

Te weinig groente

Uit onderzoek blijkt dat slechts achttien procent van de Nederlanders tot de voorgeschreven dagelijkse hoeveelheid van 250 gram groente en twee porties fruit komt. Daarmee komen we als Nederlanders op de derde plek te staan, in een lijstje met landen waar weinig groente gegeten wordt. Uit de enquête ‘5 a day’ bleek dat de Denen de laagste score haalden: daar eet dertien procent genoeg van deze gezonde voedingsmiddelen. Zij werden gevolgd door de inwoners van Zweden met zestien procent.

Uit onderzoek van DirectResearch2 blijkt óók nog eens dat slechts 22 procent van de Nederlanders groente als basis neemt bij het bedenken van de avondmaaltijd. Terwijl het júist heel makkelijk is om op die manier te zorgen dat je genoeg en gevarieerde groenten binnenkrijgt. Daar kan natuurlijk iets aan gedaan worden.

Lees ook:
Geen dieet, wél portiecontrole: 6 tips van een diëtist om overeten te voorkomen

Neem groente als basis

Als je koolhydraten of een vlees(vervanger) als basis neemt voor je avondmaaltijd, blijft de groente altijd een bijgerecht. En de kans is groot dat je, op die manier, te weinig groente eet. De oplossing blijkt helemaal niet zo ingewikkeld: neem groente vaker als basis van je maaltijd. Zo weet je zeker dat je er voldoende van binnenkrijgt en word je nog eens smakelijk verrast in de keuken. Dus als je je avondmaaltijd bedenkt, bedenk dan eerst welke groente je wilt eten, en beslis daarna in welk gerecht je zin hebt. Curry, stamppot, een ovenschotel of een salade? Bepaal welke groentesoorten je wilt gebruiken en bedenk dan wat je daarbij nog meer nodig hebt. Denk aan saus, koolhydraten, eiwitten en toppings – en klaar ben je!

Inspiratie voor gerechten met veel groente

Het kan best lastig zijn om elke avond wéér iets op tafel te zetten. Ben je nog op zoek naar gezonde inspiratie voor vanavond? Begin dan met een recept. Om te laten zien dat groente als basis van de maaltijd echt fantastisch kan smaken, hierbij negen recepten met bloemkool, knolselderij of aubergine. 

Recepten met bloemkool

Recepten met aubergine

Recepten met knolselderij

Nog meer inspiratie voor groenten als basis? Kijk op verseoogst.nl.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron| Verse oogst
Beeld | Getty Images

Ook interessant