Eten

Wat voor ontbijttype ben jij?

ontbijten.jpg

– In samenwerking met Quaker –

Wist je dat mannen gemiddeld 44 minuten nodig hebben om ’s ochtends de deur uit te gaan? Je zou denken dat vrouwen veel langer nodig hebben, maar dat valt eigenlijk best mee, want vrouwen hebben gemiddeld maar 5 minuten langer nodig voor hun ochtendritueel. Nu zijn dit uiteraard gemiddelden en zijn er altijd uitschieters naar onder of boven. 

Welk ontbijttype ben jij?

Quaker heeft samen met psycholoog Heleen Ligtelijn vier ontbijttypes gedefinieerd. Deze ontbijttypes zijn vernoemd naar vier populaire instagramfilters. Ben jij een Earlybird of toch meer een Lo-Fi? Doe de test en ontdek wat voor ochtendtype jij bent.

Earlybird

Ben jij dol op de ochtend en stap jij elke ochtend fris en fruitig je bed uit? Dan ben jij zeker een Earlybird! Jij functioneert het beste in de ochtend. Naarmate de dag vordert, daalt je energieniveau. ’s Avonds ben je moe en ga je doorgaans redelijk vroeg naar bed.

Havermoutpap geeft je lichaam langdurig energie en helpt daardoor je bloedsuikerspiegel op peil te houden.Ontbijttip Earlybird
Als je toch lekker vroeg je bed uit bent, heb je alle tijd om een heerlijk ontbijtje klaar te maken. Wat dacht je van een appeltaarthavermoutpap voor het ontbijt? De voorbereiding doe je de avond ervoor al en kost je ’s ochtends niet al te veel tijd meer. Dan houd je lekker tijd over om een rondje te gaan hardlopen.

 

Rise

Houd je wel van de ochtend, maar heb jij tijd nodig om op te starten? Dan behoor je tot ochtendtype Rise. Jij houdt van de rust en stilte in de ochtend. Het liefst sta je op voordat anderen wakker worden om even stil te staan bij de dag die komen gaat. Je geniet van een mindfulness moment, zoals yoga of mediteren.

Ontbijttip RiseiStock_000063130701_Small
Je hebt geen behoefte aan veel gedoe in de ochtend maar wilt wel lekker ontbijten? Kies dan voor deze havermout pannenkoeken. Met slechts vier ingrediënten maak je overheerlijke pannenkoekjes. Je kunt eindeloos variëren met toppings naar keuze.

 

Lo-Fi

Heb jij iedere ochtend haast omdat je tijd tekort komt? Dan ben jij waarschijnlijk een Lo-Fi. De ochtend is meestal niet jouw beste moment van de dag. Sleutels kwijt, keuzestress over je outfit… en waarom gaat de tijd zo snel? Ontbijten doe je gehaast of onderweg. Naarmate de dag vordert, stijgt jouw energieniveau.

crunchy-overnight-oats-mainOntbijtips Lo-Fi
Als Lo-Fi heb je ’s ochtends haast en nauwelijks tijd om ontbijt te maken. Houd het ontbijt dus simpel, zodat je iets langer kunt blijven liggen. Je kunt heel makkelijk ’s avonds of in het weekend je ontbijt voor de volgende dag klaar maken. Denk eens aan de overheerlijke crunchy overnight oats met dadel en banaan.

Slumber

Je wordt elke ochtend moe en geïrriteerd wakker en hebt het gevoel dat je nog uren zou kunnen slapen. Het daglicht doet pijn aan je ogen en je hebt liters koffie nodig om enigszins te kunnen functioneren. Herkenbaar? Dan ben jij een echte Slumber. Jij gaat vaak (te) laat naar bed. Ontbijten doe je meestal niet. Maar hoe verder de dag vordert, ga je je steeds beter voelen en aan het einde van de middag en begin van de avond ben jij het meest productief.

Ontbijttip Slumberhavermout-ontbijtkoeken-main
Maak ’s avonds alvast je ontbijt klaar voor de volgende ochtend, zodat je het zo in je tas kunt stoppen voor onderweg. Denk bijvoorbeeld aan deze stevige havermout ontbijtkoeken. Deze kan je de avond van te voren of in het weekend al klaarmaken. Als je ze luchtdicht bewaard, heb je ontbijt voor de hele week!

 

Wat voor ontbijttype ben jij? Doe de test!

Ook interessant