Eten

Wat kun je het beste ’s nachts eten?

koelkast.jpg

Draai je regelmatig nachtdiensten, of plunder je ’s nachts vaak de koelkast? Dikke kans dat je moeilijker op gewicht kunt blijven dan iemand die alleen overdag eet, ook al eet je in totaal precies hetzelfde. Maar wat kun je dan beter wél ’s nachts eten?

Eerder bleek al dat ’s nachts werken en overdag slapen de stofwisseling kan vertragen. Zo ontdekten onderzoekers van de University of Colorado in een studie met vrijwilligers dat deze iets minder calorieën verbrandden als zij ’s nachts op bleven en overdag sliepen dan wanneer ze een ‘normaal’ leefritme volgden. Terwijl ze elke keer precies hetzelfde aten. De wetenschappers denken dat dit komt doordat ’s nachts wakker zijn tegen onze biologische klok in gaat, die onder andere de stofwisseling aanstuurt.

Op termijn dikker

Op zich scheelde het niet veel; de deelnemers verbrandden tijdens hun nachtdiensten gemiddeld 52 tot 59 calorieën minder dan tijdens een dagdienst. Maar als je veel nachtdiensten draait, of regelmatig de koelkast plundert ’s nachts, kun je dus op termijn wel dikker worden.

Meer eiwitten, minder koolhydraten

Maar ja, je moet toch wát eten als je de hele nacht moet werken, al is het maar om niet in te dutten. De vakbond FNV adviseert nachtwerkers daarom om ’s nachts vooral eiwitten en juist minder koolhydraten te eten. Het zou je energielevel tot wel 25 procent verhogen en bovendien bevatten de meeste voedingsmiddelen met veel eiwitten minder calorieën. Bijvoorbeeld magere kwark, soep, salades, een groenteomelet en koolhydraatarm brood zijn goed.

Gewoon drie maaltijden

Het advies is ook om tijdens nachtdiensten gewoon drie maaltijden te eten: de eerste thuis met je gezin (diner), de tweede maaltijd halverwege de dienst en tegen het einde van de dienst de derde maaltijd. Zorg dat je eerste twee maaltijden eiwitrijk en koolhydraatarm zijn en de derde maaltijd juist koolhydraatrijk. Eiwitten hebben de eigenschap om alertheid te bevorderen, koolhydraten bevorderen juist de vermoeidheid, aldus de FNV. Moet je weer meteen het bed in? Kies dan voor iets licht verteerbaars, zoals een rijstwafel met hüttenkäse.

Nog meer tips voor een gezondere nachtdienst >

Ook interessant