Eten

Wat eten we nu in plaats van rookworst?

boerenkool-met-worst.jpg

Nu bewerkt vlees zoals rookworst en spekjes definitief ongezond zijn verklaard, vragen we ons beteuterd af wat we dán in de Hollandse stamppot kunnen doen. De oplossing: gerookte makreel!

Gerookte makreel heeft die lekkere pittige, winterse smaak die bij de oer-Hollandse stamppot hoort. Het past goed in de boerenkool, maar is ook heerlijk in de hutspot en door de andijviestamppot. En vis is supergezond! Zo beschermen de onverzadigde vetten (waaronder omega 3) in vis tegen hart- en vaatziekten. Vooral vette vissoorten als makreel, haring, zalm en paling bevatten veel van deze gezonde vetten. Véél meer dan welk stukje vlees dan ook! Daarnaast bevat vis veel eiwitten die een vol gevoel geven. 

Boerenkoolstamppot met makreel

Ingrediënten (voor 4 personen):
– 1 kilo kruimige aardappels
– zout
– 600 gram boerenkool, schoongemaakt en grof gehakt
– 1 gerookte makreel
– 30 gram boter
– scheutje melk
– 1 eetlepel grove mosterd + extra om te serveren
– Amsterdamse uitjes

Bereiding:
• Schil de aardappels, snijd ze doormidden en doe ze in een ruime pan met water en zout.
• Schep de boerenkool erbovenop en laat het met de deksel op de pan in 15 minuten bijna gaar worden.
• Maak de makreel schoon en verwijder de graten.
• Leg de stukken vis op de boerenkool en laat circa 5 minuten meewarmen.
• Houd de makreel warm en giet de boerenkool af.
• Doe er de boter bij en stamp grof.
• Giet er voor smeuige boerenkool nog een scheutje melk bij en breng op smaak met zout en mosterd.
• Serveer met de makreel, Amsterdamse uitjes en wat extra mosterd.

Vegetarische boerenkool?

Probeer dan deze kruidige boerenkoolschotel met hüttenkäse en zoete aardappel!

Nooit meer rookworst?

We wisten al langer dat bewerkt vlees niet zo gezond is, onder andere omdat er veel zout in zit. Maar nu is wetenschappelijk aangetoond dat het ook kankerverwekkende stoffen bevat. Wie elke dag 50 gram bewerkt vlees eet, of dat nou van een varken of een kip komt, heeft achttien procent meer kans om darmkanker te krijgen. Daarnaast adviseert de Wereldgezondheidsorganisatie om niet meer dan 500 gram onbewerkt rood vlees per week te eten, omdat dit ‘waarschijnlijk kankerverwekkend’ is.

Betekent dit dat we nooit meer rookworst kunnen eten? Natuurlijk niet. Maar er zijn gezondere alternatieven die minstens zo lekker zijn. Gewoon een kwestie van vaker variëren en je gezonde verstand gebruiken dus. We eten tenslotte ook niet elke dag friet.

Bewerkt vlees is vlees dat is verhit, gerookt of gezouten of waar conserveringsmiddelen (zoals nitraat of nitrietzout) of andere stoffen (zoals smaakstoffen) aan zijn toegevoegd. Denk aan spekjes, ham, salami en rookworst, maar ook aan gerookte kipfilet. Met rood vlees wordt onder andere vlees van runderen, lammeren, geiten en varkens bedoeld. Kip en kalkoen zijn wit vlees.

Bron | seasons.nl, voedingswaardetabel, Voedingscentrum

Ook interessant