Eten

Deze maaltijd lijkt extra belangrijk voor je bloedsuikerspiegel

ontbijt.jpg

Heb je vandaag nog niet ontbeten? Probeer dit dan alsnog te doen, want dan blijft straks na de lunch en zelfs nog na het ávondeten je bloedsuikerspiegel mogelijk beter op peil. En dat is niet alleen gezonder, maar ook mooi meegenomen als je op de kilo’s let.

Dat een goed ontbijt voorkomt dat je later op de ochtend hongerig naar ongezonde snacks grijpt, weten we natuurlijk best. Alleen al daarom is het dus beter om je ontbijt niet over te slaan als je wilt afvallen. Maar wist je ook dat een ontbijt er waarschijnlijk voor zorgt dat je bloedsuikerspiegel de rest van de dag veel stabieler blijft? Dit geldt in elk geval voor mensen met diabetes type 2, maar mogelijk is het ook goed om te weten voor iedereen die op zijn gezondheid en gewicht let.

Hogere bloedsuikerspiegel zonder ontbijt

Het Diabetes Fonds schrijft over een onderzoek waaruit blijkt dat diabetici die niet ontbijten na hun middageten een veertig procent hogere bloedsuikerspiegel hebben dan mensen die ’s ochtends wél eten. Wie het ontbijt overslaat, heeft daar zelfs na het avondeten nog flink ‘last’ van. Dan is de bloedsuikerwaarde namelijk vijfentwintig procent hoger dan wanneer er wel is ontbeten.

Minder insuline

De onderzoekers ontdekten ook dat de niet-ontbijters na het middag- en avondeten veel minder insuline in hun bloed hadden, wat hun hoge bloedsuikerspiegel verklaart. Insuline zorgt er namelijk voor dat koolhydraten (= suikers) in je cellen worden opgenomen. Het lichaam van de niet-ontbijters reageerde echter een half uur later op de hoge bloedsuiker na de maaltijd dan dat van mensen die wel hadden ontbeten. Volgens de onderzoekers kwam dit omdat de cellen die insuline maken, waren ‘vergeten’ wat ze moesten doen.

‘Ontbijt als een keizer’

Als je geen diabetes hebt, zal je lichaam niet zo vertraagd reageren en zal je alvleesklier direct voldoende insuline aanmaken. Maar het is wel weer het zoveelste onderzoek waaruit blijkt hoe belangrijk het ontbijt is. Voor de diabetici in dit onderzoek was het bijvoorbeeld ook veel beter om stevig te ontbijten en licht te dineren dan andersom (een verschil van veertig procent in de bloedsuikerwaarde). En diabetes of niet, het is natuurlijk niet voor niets een gevleugeld gezegde: ‘Ontbijt als een keizer, lunch als een prins en dineer als een bedelaar.’

Hoe slecht is een schommelende bloedsuikerspiegel?

Door te eten en drinken gaat je bloedsuikerspiegel omhoog. Dat gebeurt het snelst als er koolhydraten (= suikers) in zitten. Als je bloedsuikerspiegel stijgt, maakt je alvleesklier direct insuline aan. Dit hormoon zorgt er voor dat de suikers in je bloed door je cellen worden opgenomen, zodat de bloedsuikerspiegel ook weer zo snel mogelijk gaat zakken. Als op dat moment je lichaam geen behoefte heeft aan suiker, dan zorgt de insuline er voor dat de overtollige energie wordt omgezet in lichaamsvet. Dit vet wordt meestal rond de middel en in de buikstreek ‘opgeslagen’.

Voor je gezondheid is het belangrijk om je bloedsuikerspiegel zo stabiel mogelijk te houden en diepe dalen (de beruchte ‘suikerdip’) en hoge pieken te vermijden. Vooral de hoge pieken na het eten van chocola, muffins, Italiaans ijs en al die andere zoete lekkernijen waar we zo dol op zijn, zorgen voor een hoge productie van insuline en meer lichaamsvet. Daarom zijn voedingsproducten met meer vezels altijd een betere keuze (bijvoorbeeld volkoren- of roggenbrood in plaats van witbrood en zilvervliesrijst in plaats van witte rijst), omdat vezels ervoor zorgen dat de koolhydraten in je voedsel langzamer in je bloed worden opgenomen. Behalve dat dit rustiger is voor je alvleesklier (die anders uitgeput kan raken), houd je zo langer een ‘vol’ gevoel en kun je makkelijker op gewicht blijven. Eiwitten en vetten geven ook lang een verzadigd gevoel en hebben minder invloed op je bloedsuikerspiegel dan koolhydraten.

Ook interessant