Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

Waarom blauwe bessen goed voor je zijn

blauwe-bessen-gezond.png

Vijf redenen waarom je ze vaker moet eten.


Blauwe bessen zijn lekker, maar ook ontzettend gezond. We geven je vijf redenen om de vruchten vaker te eten.

Goed voor de blaas

Uit een onderzoek gepubliceerd in het Journal of Agricultural and Food Chemistry blijkt dat blauwe bessen – net als cranberry’s – speciale stoffen bevatten die bacteriën stoppen zich te vermenigvuldigen en te hechten aan de blaaswand. Daarnaast zijn ze goed in het afweren van de foute E. coli bacteriën, een belangrijke aanstichter van veel urinewegeninfecties. Ben je dus geen fan van cranberry’s? Blauwe bessen zijn een prima alternatief om je blaas vrij te houden van infecties.

Beschermen tegen kanker

De blauwe kleur van de bessen wijst op de aanwezigheid van een grote hoeveelheid antocyaan, een antioxidant waarvan is aangetoond dat het kankerbestrijdende eigenschappen heeft. Uit een studie is gebleken dat bij muizen de groei van kankercellen in de prostaat en lever werd gestopt.

Goed voor de hersens

Blauwe bessen bevatten nog meer antioxidanten: flavonoïden, die de verbindingen tussen leren en cognitie verbeteren. Het eten van blauwe bessen is goed voor je geheugen: uit een studie blijkt dat het de achteruitgang van het geheugen met wel tweeënhalf jaar zou vertragen.

Verminderen onstekingen

Ontstoken slagaders kunnen fataal zijn voor de gezondheid van het hart, omdat ze smaller worden waardoor de kans op verstopping toeneemt. Blauwe bessen hebben het vermogen om te vechten tegen deze ontstekingen en voorkomen op die manier dat de slagaders verstopt raken. Uit een van de Harvard School of Public Health bleek onlangs dat het eten van drie of meer porties blauwe bessen en aardbeien per week de kans op een hartaanval bij een vrouw met een derde doet afnemen.

Bevorderen de spijsvertering

Er wordt veel gesproken over de gezondheidsvoordelen van probiotica, goede bacteriën die zorgen voor een gezonde darmflora en de spijsvertering goed laten functioneren. Uit een studie gepubliceerd in de Journal of Argricultural and Food Chemistry bleek dat mannen die gedurende zes weken dagelijks een blauwebessendrankje consumeerden, een verhoogde concentratie hadden van twee soorten bacteriën die een gunstige effect hebben op de darmgezondheid.

Bekijk hier lekkere recepten met blauwe bessen.

 

Bron: Margriet.nl

Ook interessant