Eten

Met deze vriezer-hacks hoef je minder vaak naar de supermarkt

met-deze-vriezer-hacks-hoef-je-minder-vaak-naar-de-supermarkt.jpg

Door het heersende coronavirus wordt ons aangeraden zo min mogelijk onnodige uitstapjes naar buiten te maken. Ons regelmatige bezoekje aan de supermarkt hoort daar dus ook bij. Efficient boodschappen doen is dus handiger. Maar hoe doe je dat zonder te hamsteren? Déze vriezer-hacks helpen je een handje.

De vriezer en jij gaan beste vrienden worden de komende tijd, let maar op.

Vriezer-hacks: bakpapier

Het klinkt wat gek, maar bakpapier is een reddende engel in deze gekke periode. Niet alleen om te gebruiken tijdens het bakken van de zoveelste taart, maar ook voor het invriezen van groente en fruit. Om te voorkomen dat je voorraad vers fruit slecht wordt, kun je het gewoon invriezen. Zacht fruit als bessen en kersen, perziken en nectarines vries je in met bakpapier tussen de vruchten in. Zo plakt het niet aan elkaar en kun je gemakkelijk één stuk fruit ontdooien.

Blancheren

Door een hele lading groente tegelijk in te vriezen, kun je minstens een week lang voldoende vitamines binnenkrijgen zónder naar de supermarkt te hoeven. Het is wel aan te raden om de groente eerst te blancheren. Dit is een kooktechniek waarbij groente – en zelfs ook fruit – een korte tijd wordt gekookt, waarna het in koud water wordt gelegd of door koud water wordt afgespoeld zodat het kookproces wordt onderbroken. Door dit te doen gaan er zo min mogelijk vitamines verloren en blijft de groente langer goed in de vriezer. Kende jij deze vriezer-hack al?

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Porties

Als je een grote pan soep hebt gemaakt, is het verleidelijk om die hele pan tegelijkertijd in te vriezen in een groot blik. Maar dit kun je beter anders aanpakken. Om bijvoorbeeld gemakkelijk een kommetje soep tijdens de lunch te kunnen eten, is het aan te raden om porties in te vriezen voor bijvoorbeeld twee personen. Hierdoor hoef je niet de hele pan soep te ontdooien als je ervan wilt eten, waardoor het dus langer goed blijft. Ook met porties avondeten zoals pasta of rijst is deze portie-techniek aan te raden. Scheelt je heel wat werk!

Bron | Women’s Health
Beeld | iStock

Ook interessant