Eten

3x waarom feta zo gezond is (en wanneer je het vooral níet moet eten)

dit-is-wat-je-moet-weten-over-de-voordelen-van-feta-kaas.jpg

Feta is de meest bekende kaas uit Griekenland. De kaas is gemaakt van schapenmelk en is zacht, wit, gepekeld, voedzaam en tegelijkertijd ook nog eens een goede bron aan calcium. Maar wist je dat sommige mensen deze kaas beter niet kunnen eten?

We zochten de voor- en nadelen van de Griekse kaas voor je uit.

Wat is feta?

Zoals gezegd is feta een zuivelproduct uit de Griekse cultuur. Het mag alleen die naam hebben als het uit specifieke gebieden komt waar de kaassoort gemaakt wordt van de melk van schapen en geiten die buiten grazen. Wanneer er schapenmelk wordt gebruikt, is de smaak van feta pittig en scherp. De smaak wordt milder als er geitenmelk aan wordt toegevoegd. De kaas wordt in blokken gemaakt en is stevig. Wel verkruimeld het zodra je het snijdt en het heeft een romige smaak. Maar is de kaas naast lekker ook gezond? We lichten drie grote voordelen ervan uit:

1. Voedingsstoffen

Feta is rijk aan calcium, vitamine B12, vitamine D en aminozuren. Ook bevat het product minder vet en calorieën dan bijvoorbeeld cheddar of Parmezaanse kaas. 28 gram van cheddar of Parmezaanse kaas bevat namelijk meer dan 110 calorieën en 7 gram vet, terwijl feta maar 74 calorieën en 6 gram vet bevat. Daarnaast bevat de kaassoort meer calcium en B-vitaminen dan bijvoorbeeld mozzarella, kwark, ricotta of geitenkaas.

Lees ook
Lactose-intolerant? Déze kazen kun je dan alsnog gewoon eten

2. Gezondheid van je botten

Kaas is een primaire bron van calcium, en zo ook feta: het is een goede bron van calcium, fosfor en eiwit. Deze stoffen kunnen de gezondheid van je botten bevorderen. Daarnaast bevat schapen- en geitenmelk meer calcium en fosfor dan koemelk.

3. Goed voor je darmen

Feta bevat probiotica: levende en goede bacteriën die je immuunsysteem en je darmgezondheid helpen te bevorderen. Ze beschermen ze je darmkanaal tegen ziekteverwekkende bacteriën zoals E-coli en Salmonella. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat de bacteriën ook ontstekingsremmende voordelen biedt.

Feta is niet geschikt voor iedereen

Toch kan niet iedereen onbeperkt genieten van de kaas. Het product wordt namelijk tijdens het bereiden ondergedompeld in pekel van ongeveer zeven procent zout. Het eindproduct heeft daarom een hoog natriumgehalte. Als je gevoelig bent voor zout kun je daarom niet te veel feta eten, of je moet het eerst even afspoelen met water. Als je lactose-intolerant bent kun je deze kaassoort maar beter laten staan. Doordat feta een ongerijpte kaas is, bevat deze soort namelijk veel meer lactose.

Daarnaast wordt aangeraden om als zwangere vrouw geen ongepasteuriseerde zuivelproducten te eten, omdat ze besmet kunnen raken met de listeria monocytogenes-bacterie. Kazen die zijn gemaakt met gepasteuriseerde melk, zoals feta, hebben een hoger risico op het dragen en overdragen van deze bacterie. Als je zwanger bent, kun je het daarom maar beter laten staan.

Feta eten

Feta kan een goede aanvulling zijn op je maaltijden vanwege de smaak en de textuur, en is daarnaast dus hartstikke gezond. Maar hoe kun je dit het best eten? Van voorgechten tot desserts: de kaassoort is heel veelzijdig.

1. Combineer met fruit

Maak een salade met watermeloen, feta en munt.

2. Door een salade

Verkruimel iets van de kaassoort over je salade.

3. Gegrild

Grill de kaas en druppel er olijfolie over, breng verder op smaak met zout en peper.

4. Bij pasta

Probeer eens deze pasta met spinazie, bimi en feta met rucola-walnootpesto.

5. Op aardappelen

Verkruimel feta eens op gebakken aardappelen of over een stamppot met (zoete) aardappelen.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Gezonderleven.com, Fitaddicted.nl
Beeld | iStock

Ook interessant