Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

Deze voedingsmiddelen helpen tegen ongewenst urineverlies

voedingsmiddelen-urineverlies.jpg

Urineverlies is een veel voorkomende klacht onder vrouwen. Helaas kun je met een speciaal dieet urineverlies niet helemaal voorkomen, maar met bepaalde voedingsmiddelen kun je je klachten wel verminderen. We leggen je uit hoe dat komt én wat je het beste kunt eten. 

En welke voedingsmiddelen kun je juist beter laten staan? 

Voedingsmiddelen tegen urineverlies 

Je zou het misschien niet direct verwachten, maar bepaalde voedingsmiddelen kunnen invloed hebben op ongewenst urineverlies. Zo kunnen sommige producten diuretisch zijn, wat betekent dat ze urine-afdrijvend werken waardoor je sneller naar de wc moet. Daarnaast kan sommige voeding de blaas ook irriteren. Maar gelukkig zijn er ook een paar voedingsmiddelen die juist ondersteunend werken voor je blaas en je aandrang kunnen verminderen. Dat zijn de onderstaande producten.

Vezelrijke producten 

Voedingsmiddelen die rijk zijn aan vezels, zoals volkorenproducten, avocado, pompoenpitten en pompoenextracten helpen niet alleen de urinedrang te verminderen, maar zorgen ook voor een sterker immuunsysteem. En dat zorgt er weer voor dat je blaas minder gevoelig is voor blaasontstekingen

Vette vis

In vette vis zit omega-3. Dat is niet alleen goed voor onder andere je bloeddruk, tegen hart- en vaatziekten en voor je hersenen, maar dit kan ook urineverlies tegengaan. Het gaat hierbij vooral om de combinatie met omega-6 vetzuren. Daarvan krijgen we er over het algemeen te veel van binnen. En wanneer de balans tussen omega-3 vetzuren en omega-6 vetzuren verstoord raakt, dan kunnen er ontstekingen ontstaan waardoor je meer last krijgt van urineverlies. 

Eieren 

Vooral voor vrouwen met urineverlies kunnen eieren helpen om klachten te verminderen. Dat komt door de vitamine D in eieren. Dit helpt je spieren sterk te houden, waardoor je minder kans hebt op een zwakke bekkenbodem. Vooral in een eidooier zit relatief heel veel vitamine D. Je kunt vitamine D overigens ook uit vette vis, volle melk, boter en levertraan halen. 

Bananen

In bananen zit magnesium en dat zorgt ook voor gezonde spieren. Hierdoor kun je de kans op urineverlies verkleinen. Daarnaast helpt magnesium je blaas ook te ontspannen, waardoor je tijdens het plassen je blaas beter leegt. Geen fan van bananen? In bonen, noten en aardappels zit ook magnesium. 

Fruit met veel vitamine C 

Naast bananen zijn ook andere fruitsoorten goed voor een gezonde blaas. Vooral voedingsmiddelen zoals kiwi, rode bessen en duindoorn bevatten veel vitamine C, wat helpt tegen ontstekingen van je blaas en urinewegen en ongewenst urineverlies. 

Gele, rode en donkergroene fruit- en groenten 

Als laatste kunnen ook gele, rode en donkergroene fruit- en groentesoorten wonderen doen voor je blaas. Denk bijvoorbeeld aan wortels, paprika en spinazie. Hier zit provitamine A (bètacaroteen) in en dat helpt de productie van afweerstoffen te stimuleren en ondersteunt je immuunsysteem. 

Lees ook: Dít zegt de geur van je plas over je gezondheid

Water drinken 

Naast allerlei voedingsmiddelen die helpen om ongewenst urineverlies tegen te gaan, is het ook belangrijk om voldoende water te drinken. Als je te weinig vocht binnenkrijgt dan wordt je urine namelijk heel geconcentreerd, waardoor het blaasirritaties kan veroorzaken. Verder kun je koffie, thee, alcohol, koolzuurhoudende frisdranken en andere cafeïnehoudende drankjes zoveel mogelijk laten staan als je last hebt van urineverlies. Dit soort drankjes kunnen de blaas namelijk ook irriteren en triggeren. 

Voedingsmiddelen vermijden 

Er zijn ook een paar voedingsmiddelen die je beter kunt laten staan als je last hebt van urineverlies. Vooral vette voeding kan een negatief effect hebben op je stoelgang, waardoor dit je bekkenbodem kan belasten. Ook pittige voeding kan je blaas irriteren. Daarnaast hebben sommige groente en fruitsoorten zoals asperges en tomaten een diuretische werking, waardoor je sneller urine verliest. En als laatste kunnen producten met een hoog citroenzuurgehalte – zoals diverse citrusvruchten – je blaas verzwakken. 

Bron | Plusonline, Tena, Hulpmiddel Bezorgd
Beeld | Getty Images

Margriet Podcast Onder Artikelbeeld

Nu op Margriet.nl: nieuwe afleveringen van ‘Mijn verhaal’ de podcast! In dit tweede seizoen van de indrukwekkende podcastserie gaan we wederom in gesprek met vrouwen met een bijzonder verhaal. Met verhalen over verlies, bijzondere liefdes en ingrijpende ervaringen. Beluister vanaf 1 september iedere woensdag een nieuwe aflevering op Margriet.nl/podcast.  

Ook interessant