Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

Minderen met vlees? Pas dan op met deze vleesvervangers

let-op-hierdoor-zijn-sommige-vleesvervangers-ongezond.jpg

Probeer je te minderen met vlees, of ben je pasgeleden helemaal overgestapt naar een vegetarische levensstijl? Dan ben je vast geregeld in het schap met vleesvervangers te vinden. Let echter wel op wélke vervangers je in je winkelmandje gooit, want sommige varianten zijn behoorlijk ongezond.

Sommige vleesvervangers barsten van de E-nummers en bevatten bovendien érg veel zout.

Voedingsstoffen in vlees

Vlees bevat veel eiwitten. En we weten allemaal dat deze erg belangrijk zijn voor een gezond en sterk lichaam, omdat eiwitten ook wel als dé bouwstenen van je lichaam worden gezien. Eiwitten zorgen voor onze spieropbouw en het herstel van onze spieren na een work-out. Daarnaast bevat vlees van nature veel aminozuren, die belangrijk zijn voor een gezonde darmwerking en sterk afweersysteem.

Tekorten voorkomen

Wanneer je stopt met vlees eten zul je dus op zoek moeten gaan naar geschikte vleesvervangers, zodat je geen tekorten oploopt. Voornamelijk een tekort aan het belangrijke vitamine B12 ligt op de loer, wat voor nare vermoeidheidsklachten kan zorgen. Suppleren wordt dikwijls aangeraden, aangezien deze vitamine vrijwel alleen in vlees te vinden is. Twijfel je? Dan is het raadplegen van je huisarts of een voedingsdeskundige zeker aan te raden.

Lees ook: Deze voedingsmiddelen zijn gek genoeg níet veganistisch

Ongezonde vleesvervangers

De winkelschappen puilen uit van de vleesvervangers: van tempeh en tofu tot falafel en vegetarische burgers… Wat is nu een verstandige en gezonde keuze? Bij de aanschaf van dergelijke vervangers is het aan te raden om de ingrediëntenlijst goed onder de loep te nemen, aangezien in de meeste veel suikers, E-nummers, zuurteregelaars, zout en andere chemische toevoegingen verstopt zitten. En deze maken de vervanger van je stukje vlees een stuk minder gezond.

De beste keuze

Geef dan ook de voorkeur aan vervangers die zo min mogelijk ingrediënten bevatten, of die je bijvoorbeeld zelf nog op smaak moet brengen. Goede voorbeelden hiervan zijn tofu en tempeh: beide laag in calorieën en een grote bron van proteïne. Sommige burgers zijn ook zeker gezond, wanneer ze bijvoorbeeld kikkererwten of paddestoelen als hoofdingrediënt hebben. Maar de beste keuze is natuurlijk om ze zelf in elkaar te draaien. Dan houd je de regie over de ingrediënten, en ben je gegarandeerd van een gezonde hap.

Dit recept voor gezonde vegetarische burgers met haloumi is daar een goed voorbeeld van. Maar ook deze burgers van kikkererwten zijn een grote aanrader, en nog gemakkelijk om te maken ook.

Bron | Leef Puur Natuur
Beeld | iStock

Yeah, Margriet is genomineerd voor Website van het Jaar 2020! 
Help jij ons winnen? Stem dan snel!

d

Ook interessant