Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

Dit wil je weten over vitamine D-champignons

vitamine-d-champignons.jpg

Smul jij van champignons? Dan wil je misschien ook vitamine D-champignons proberen. Je hebt er misschien al een bakje van zien staan in de supermarkt, maar wat zijn het precies? En zijn ze gezonder dan normale champignons?

Laten we eerst even focussen op vitamine D en champignons an sich, om daarna tot de combinatie te komen.

Vitamine D

Waar is vitamine D ook alweer zo goed voor? In een notendop: voor je botten, spieren en je immuunsysteem. Er zijn zelfs aanwijzingen dat vitamine D de kans op overlijden door covid-19 kan verkleinen, al is daar volgens de Gezondheidsraad nog onvoldoende bewijs voor. Als een vitamine D-tekort hebt, kun je dat merken aan verschillende symptomen.

Champignons

En zijn champignons ook zo gezond? Jazeker. Champignons bevatten, net als andere eetbare paddenstoelen, belangrijke voedingsstoffen zoals foliumzuur, kalium, vezels en vitamine B2. Bovendien bevatten ze weinig calorieën. Dit alles samen maken ze volgens het Voedingscentrum hartstikke gezond – mits je ze niet rauw eet of zelf plukt. Maar het allerbelangrijkst in dit artikel, is om te weten dat champignons ook vitamine D2 kunnen produceren.

Lees ook:
Hoe (en hoe lang) kun je champignons het beste bewaren?

Champignons met vitamine D

Champignon zijn schimmels en worden over het algemeen binnen en in het donker gekweekt. Vitamine D-champignons worden gekweekt onder uv-lampen. In schimmels zit namelijk ergosterol: een stofje dat onder invloed van uv-licht gedeeltelijk wordt omgezet in vitamine D. Wilde paddenstoelen, die in zonlicht groeien, bevatten daarom van nature ook vaak vitamine D.

Hoe gezond zijn vitamine D-champignons écht?

Vooropgesteld: champignons zijn hoe dan ook gezond, als je ze dus gebakken of gekookt eet. Maar zijn champignons die onder zo’n uv-lamp gegroeid zijn nog gezonder? In principe wel, maar het levert minimaal effect op. Natuurlijk is elke extra vitamine mooi meegenomen, maar het gehalte aan vitamine D in die speciale champignons is minimaal. Bovendien zit er in champignons vitamine D2. Ook gezond, maar vitamine D3 is nóg beter voor ons lichaam, omdat dat een meer lichaamseigen stof is dan D2. En als je een gevarieerd en gezond eetpatroon aanhoudt, kom je al makkelijk aan de gemiddeld benodigde 10 microgram vitamine D per dag. Daar hoef je eigenlijk dus geen speciale vitamine D-champignons voor te eten.

Zelf kweken

Kortom: vitamine D-champignons zijn zeker het proberen waard als je benieuwd bent, maar niet essentieel en verwacht er geen wonderen voor je gezondheid van. Je krijgt veel beter én meer vitamine D binnen door regelmatig buiten een ommetje te maken – zeker als de zon schijnt. Wil je zelf vitamine D-champignons ‘kweken’? Snijd de champignons dan in plakjes en leg ze in de zon. Zo kan het uv-licht er goed op inwerken, maar weet wel dat de champignons dan wat uitdrogen en dus minder smeuïg zijn.

Bron | Voedingscentrum, AD
Beeld | Getty

Voice Algemeen

Heb je geen tijd om vanuit je luie stoel je favoriete tijdschrift te lezen, maar wil je wél op de hoogte blijven van het beste van Margriet? Dan hebben wij iets leuks voor je: je kunt vanaf nu praten met Margriet via je Google Home óf Google Assistent op je telefoon of tablet. Zo heb je heel makkelijk toegang tot allerlei extra leuks. Benieuwd? Klik hier om direct met Margriet te praten. Meer uitleg nodig? Klik dan hier.

Ook interessant