Eten

Een echte theeleut? Zó groot is de kans dat je verslaafd raakt aan thee

een-echte-theeleut-zo-groot-is-de-kans-dat-je-verslaafd-raakt-aan-thee.jpg

Een kopje thee bij het ontbijt, een flinke mok tijdens het werken en óók nog thee voor het slapengaan: voor een echte theeleut klinkt dit vast bekend. Maar kun je eigenlijk ook écht verslaafd raken aan thee?

Bij de inname van koffie wordt een maximale hoeveelheid per dag aangeraden; hoe zit dat bij thee?

Theïne

Van koffie horen we regelmatig dat je er niet te veel van moet drinken: meer dan vier koppen per dag zou negatieve gezondheidseffecten kunnen hebben en zorgen dat je te veel cafeïne binnenkrijgt. Maar net als koffie, bevat ook thee cafeïne, alleen wordt dit meestal theïne genoemd. Volgens het Voedingscentrum is theïne precies hetzelfde stofje als cafeïne. In principe kan theïne precies dezelfde effecten hebben als cafeïne, maar dat hangt vooral af van de hoeveelheid die je binnenkrijgt.  

Er zit veel minder theïne in thee, dan er cafeïne in koffie zit. Het verschilt per theesoort en hoe sterk je deze maakt, maar in 125 milliliter thee zit ongeveer 30 milligram theïne. In dezelfde hoeveelheid koffie, zit 85 milligram cafeïne. Een flink verschil dus, waardoor je minder snel een grote hoeveelheid van deze stof binnenkrijgt als je thee drinkt.

Cafeïneverslaving

We weten nu dus dat theïne en cafeïne hetzelfde stofje zijn. Je hoort regelmatig iemand zeggen dat hij of zij écht niet zonder koffie kan en een cafeïneverslaving heeft. Er zit ook cafeïne in thee, al is het in mindere mate: kun je daar dan ook verslaafd aan raken? Dat blijkt in werkelijkheid wel mee te vallen, zeggen het Voedingscentrum en Koninklijke Vereniging voor Thee en Koffie. Cafeïneverslaving bestaat volgens hen niet echt. We weten allemaal wel dat cafeïne een stimulerende werking heeft, maar toch werkt het niet zoals bij een verslaving. Dat zit zo: bij een verslaving heb je steeds meer nodig om hetzelfde effect te krijgen en dat is bij koffie volgens de specialisten niet zo. Hoewel het soms wél lastig is om te stoppen met het drinken van cafeïnerijke drankjes, ligt dat klaarblijkelijk vooral aan de gewoonte die mensen hebben.

Lees ook:
Last van hoofdpijn na het drinken van (kruiden)thee? Dat kan híerdoor komen

Niet lichamelijk afhankelijk

Volgens het Voedingscentrum is er geen bewijs dat cafeïne – en dus ook theïne – een verslavende werking zoals bijvoorbeeld alcohol heeft. Als je normaalgesproken heel veel koffie of thee drinkt en daarmee stopt kun je wel wat klachten krijgen, maar echte afkickverschijnselen zijn dat niet te noemen. Veel mensen die normaal gesproken grote hoeveelheden cafeïne drinken krijgen bijvoorbeeld vaak last van rusteloosheid, hoofdpijn of prikkelbaarheid. Meestal zijn deze klachten snel weer over, en dus niet écht afkickverschijnselen te noemen volgens het Voedingscentrum.  Echt lichamelijk verslaafd aan thee zul je dus niet snel zijn, vooral omdat dit nóg minder cafeïne bevat dan koffie.

400 milligram per dag

Toch is het belangrijk om wel een beetje op te passen met de hoeveelheid thee die je drinkt. Volgens het Voedingscentrum kun je per dag beter niet meer dan 400 milligram cafeïne consumeren. Slim dus om dit in je achterhoofd te houden, als je een echte theeleut bent. Het kan zo zijn dat jij eerder effect merkt van cafeïne, waardoor je meer moet oppassen dan een ander. Als je bijvoorbeeld snel last hebt van angst, hartkloppingen of migraine, kun je beter wat minder cafeïne nemen.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Radar, Jellinek
Beeld | iStock

Ook interessant