Eten

Verse sojabonen: zijn ze echt zo gezond als we denken?

verse-sojabonen-zijn-ze-echt-zo-gezond-als-we-denken.jpg

Je kunt ze tegenwoordig niet meer wegdenken uit de supermarkt: de bakjes met verse sojabonen. Maar zijn ze eigenlijk wel zo gezond?

Gifstof lectine

Volgens hoogleraar voedingsleer Jaap Seidell zitten bonen boordevol met eiwitten, vezels en vitamines. “Maar om hier van te kunnen profiteren, moeten ze eerst goed gestoomd of gekookt zijn,” vertelt hij aan de Volkskrant. Wanneer je de sojabonen niet goed verhit, kun je het gifstof lectine binnen krijgen, wat in rauwe bonen zit. Krijg je hier te veel van binnen, dan word je misselijk en kunnen er klachten optreden als buikpijn, koorts en diarree. Uiteindelijk kan het zelfs je darmen en nieren beschadigen.

Oplossing

Lectine wordt door verhitting onschadelijk gemaakt. Door de bonen van tevoren te koken, weet je zeker dat het veilig is om ze te eten. Volgens het voedingscentrum moeten verse tuinbonen ongeveer zes tot acht minuten koken en sperziebonen een kwartier. “Sojabonen staan bekend om hun actieve, schadelijke lectines, meer dan de meeste peulvruchten,” zegt Sytske de Waart, voedingskundige van de Vegetariërsbond. Om deze reden moet je ze vermoedelijk nog langer koken dan sperziebonen.

Weinig ziektemeldingen

Volgens de Waart komen er niet veel ziektemeldingen binnen door het eten van de bonen. Volgens hem weten maar weinig mensen dat er lectine in peulvruchten zit en dat je daar ziek van kunt worden. “Ze zullen bijvoorbeeld buikklachten niet zo snel in verband brengen met de sojabonen.”

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Supermarkt

En toch zijn de rauwe of geblancheerde sojabonen verkrijgbaar in de supermarkt. Volgens de supermarkten en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) voldoen verse sojabonen aan ‘alle microbiologische en wettelijke eisen.’ Dit komt omdat er nog geen minimumwaarde is vastgesteld over hoeveel lectine mensen binnen kunnen krijgen zonder hier gezondheidsproblemen van te ervaren. Na onderzoek bleek er in de verse sojabonen van Albert Heijn negen milligram lectine per 100 gram bonen te zitten. Omdat de drempelwaarde niet is vastgesteld, is niet bekend of dit nou veel of weinig lectine is. Om het zekere voor het onzekere te nemen, adviseert het voedingscentrum om de sojabonen minstens zes tot acht minuten te koken voordat je ze opeet.

En wij maar denken dat dit het ultieme superfood is…

Bron: Volkskrant
Beeld: Getty Images

Ook interessant